Translate

lördag 11 maj 2013

Ett litet men bra knep

Jag har ett bra knep som funkar i upprörda situationer. När smockan hänger i luften och lillebror är på väg att platta till lillasyster, då viskar jag en hemlighet i hans öra:

"Lillasyster är liten. Hon förstår inte lika mycket som du. Vi får förklara för henne."

Han tycker att det är kul, just för att det är en hemlighet. Budskapet lugnar honom. Han växer och känner sig stor. Och det avleder honom i hans irritation.

Lillasyster blir tokarg om hon hör att någon kallar henne liten. Hon är nämligen stor. Om lillasyster frågar vad jag viskar, hittar jag på något helt annat som gör henne glad att höra.


Och jag får några sekunder på mig att tänka ut något som avbryter bråket och avleder barnen. Betydelsen av dessa extra sekunder, ska man inte underskatta...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar