Translate

onsdag 21 mars 2012

Maken och hans mössa

I vår hall, så har vi var sitt skofack till vantar, mössor, plånbok osv. Maken tycker att det funkar rätt bra. Han lägger oftast sina saker där, förutom en sak: Mössan!

Av någon anledning, så hamnar mössan sällan i skofacket. Den hamnar på det stället där maken befinner sig för tillfället, när han känner sig för varm om knoppen. Jag har hittat den på alla möjliga ställen. I hyllor i köket, bland leksakerna på golvet, i soffan och t o m i barnvagnen, bredvid skofacket. Och givetvis har han ett himla sjå varje morgon, när han ska till jobbet och inte hittar mössan. Det är kallt i bilen. Han behöver den.

Jag ska erkänna att det var och är väldigt irriterande. Jag har tänkt tankar som:
"Hur dum är du?!"
"Varför lägger du inte bara mössan i facket när du kliver innanför dörren?"
"Du som är så smart: Varför?"

Nu förstår jag varför. Han är helt enkelt trött, för att inte säga utmattad. Han kommer hem efter en lång arbetsdag, ser sina barn och går till dem. Mössan glömmer han initialt. Den åker av som en ren reflex, när han kommer på att han har den på sig.

Det här har jag kommit till insikt om sedan jag själv blivit trött, på gränsen till utbränd. Jag har också börjat göra så: Förlägga saker som jag normalt sett brukar ha koll på. T o m precis nyss, när jag sitter här med halsfluss, så glömde jag ta Alvedon två gånger. Jag höll i paketet, läste på det och tittade om jag redan hade tagit någon tablett, förla det, fick leta igen och titta igen om jag hade tagit tabletterna. Snacka om att jag är snurrig. Tänk om någon hade skällt på mig för detta!

Så den där mössan åker i hans fack varje gång jag ser den. Jag brukar inte kommentera det längre, eftersom jag vet att han inte kan rå för det. Ingen mening att säga något som bara klankar ner på honom. Jag blir inte heller irriterad längre. Och jag hjälper honom att leta när den inte ligger i facket, för han behöver verkligen den hjälpen. Det är rätt uppenbart eller hur? För vem vill slarva bort sin mössa varje dag och sen behöva leta upp den?

3 kommentarer:

  1. Du är underbar Mikaela och jag gillar dina lättlästa och lättförståeliga blogginlägg.
    Vad jag önskar att jag fått mina viktiga grejer framlagda istället för nedlåtande kommentarer.
    Nu bor jag själv och väljer metoden att köpa fler. Massor av vantar till sonen tex så slipper han skäll och gnäll när han glömt dem här och där... och jag har sagt åt lärare och fritidspersonal att inte skälla på honom när vi föräldrar glömmer lämna in lappar och sånt.

    SvaraRadera
  2. Tack Jessica! Tack för återkopplingen. Det här inlägget skrev jag ner på 10 minuter, så jag undrade lite om det blev bra. Lättläst = bra. Det är så jag försöker skriva.

    Jag tycker verkligen att man inte ska skälla, som sagt. Ni har så mycket att kämpa med ändå. Helt onödigt faktiskt. Vem vill frysa och glömma lappar?

    SvaraRadera
  3. Jag vet aldrig heller var jag gjort av mössan. Speciellt nu när jag är pappaledig och har två eller tre utgångar jag använder blandat. Därför har jag också minst tre mössor:-). Nån hittar man ju alltid då.

    SvaraRadera