Translate

onsdag 7 mars 2012

M, nu utan mjölk!

Igår såg jag följande forskningsrapport:

http://www.news-medical.net/news/20120301/Gluten-free-casein-free-diet-more-effective-in-improving-ASD-behaviors-and-symptoms.aspx

Det var detta som gjorde att maken äntligen gav med sig på att vi NU ska ta bort alla mjölkprodukter för M. Jag har velat det ett tag, medan maken har velat vänta till sommarlovet. Jag har haft lite ångest varje gång M fått i sig mjölk, eftersom jag är rätt säker på att den skadar honom. I vilket fall så är vi skyldiga honom att testa. Att se ifall hans tics möjligtvis försvinner, eller minskar. (Hoppas, hoppas!)

Han har ju blivit mycket bättre av den glutenfria dieten, som vi började med i somras. Detta är vi föräldrar och hans lärare helt överens om. Finns ingen tvekan hos någon. Och vänner och släkt, som inte träffar honom lika ofta, säger också att M blivit mycket bättre.

Jag var precis inne och pratade med skolsköterskan. Det var inga problem att börja med det fr o m imorgon (hon är jättebra), men hon tror att de vill ha läkarintyg. Jag vet att det egentligen inte behövs, men vi får se. Vi får kanske ett läkarintyg. Får ta en sak i taget. Annars får vi väl anmäla vegankost, för veganer äter ju inte mjölkprodukter.... Skojar! Men seriöst, så tror jag att det löser sig. Och i skolköket är det nog hanterbart, eftersom han redan får egen mat (gluten-, socker- och färgämnesfri). De får ersätta smöret med olja (helst raps) och ta bort mjölk och grädde.

Och här hemma så fixar vi det. Jag äter ju redan mjölkfritt sen 3-4 månader tillbaka, så jag/vi har vanan och tänket inne redan. Och M är superduktig med maten. Han älskar grönsaker och äter det mesta, så länge man inte blandar maten. Så vi har tur. Detta är ovanligt vid autism, jag vet. (Dieten är inte praktiskt genomförbar för alla autistiska barn, jag vet.... Vissa äter bara några få maträtter.)

Det svåra är att få M att acceptera detta. Blir att diskutera ikväll. För han vet inte om det än. Wish me luck!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar