Translate

tisdag 20 mars 2012

Lyckad förhandling om mjölkfritt

Det har stått lite still i förhandlingarna om helt mjölkfritt. M har inte velat sluta dricka mjölk i skolan, vad vi än sagt. "Det smakar sååååå goooottt!" Som maken sa: M är stor nu, så vi måste lyssna på honom och respektera hans åsikter om detta. Inte bara tvinga honom. Men han har länge varit nere på ett halvt glas.

Jag har försökt muta med olika saker, utan framgång. Men så kom jag på att jag kunde muta honom med oförskämt mycket pengar. Ja, eller det som är mycket för honom, och begripligt. Jag la fram 200 kronor på bordet och sa att det är 20 guldtior = en guldskatt. Det väckte hans uppmärksamhet.

Och sen så gick jag in på ett leksaksföretags hemsida för att visa vad man kan få för 100 kronor. Och hur mycket tur kan man ha egentligen?! De hade rea på leksaksgitarrer som han hade önskat sig sen i julas. För ynka 80 kronor får man en gitarr. Dvs han får t o m 20 kronor över. Mjölkens smak var helt plötsligt inte lika viktig..... (Men fråga mig inte om kvaliteten på gitarrerna.....)

Och jag lät honom bestämma själv OM och NÄR han ska sluta med mjölken helt. Han valde att sluta den 2:a april. Helt okej, tycker jag för det är tillräckligt snart.

Avtalet är att vi ska testa två månader till att börja med. 2:a april får han 100 kronor, sen får han 100 kronor igen 1:a maj. (Naturligtvis vill vi testa längre än så, men just nu får vi ta det i små steg.) Och därtill "slängde jag in" att han även får kryssa över huvudet på belöningsormen, när han börjar med mjölkfritt. Jag tänker lite på hur reklam funkar: Man blir erbjuden en massa olika saker, ibland 5 olika saker, om man tackar ja till ett välkomsterbjuande. För varje sak man blir erbjuden ökar chansen att man tackar ja till alltihopa.

1 kommentar:

  1. Hej! Jag heter Emma är 27 år och skriver just nu examensarbete för lärarprogrammet, Linköpings Universitet (är dock bosatt utanför Göteborg). Jag är i ett tidigt skede i mitt examensarbetet och är ute efter att se hur intresset ser ut för att delta i en kvalitativ intervjustudie. Syftet är att ta reda på hur era erfarenheter är av skolan och det bemötande och stöd ni fått/får där med era barn som har Asperger.

    Intervjun kan ske över telefon, skype, eller personligen om ni skulle bo i Göteborgstrakten. Förhoppningsvis får man möjlighet att belysa både sånt som fungerar bra och mindre bra så att man kanske kan bygga vidare på det och så att jag i mitt blivande yrke få förutsättningar för att det ska bli ännu bättre och även sprida det resultatet som kommer fram.

    Självklart kommer ni att vara anonyma och inget kommer att härledas till just er.

    Hoppas ni ser det som en möjlighet samtidigt som det är till stor hjälp för mig, hoppas att det finns intresse!

    Tack på förhand/Emma Kontakt i forumet och via mejl: emmajm.persson@gmail.com

    SvaraRadera