Translate

lördag 2 mars 2013

TEMA kost - Hur lyckas man med en kostomläggning?

Idag tänkte jag berätta för er hur vi gjort för att lyckas med kostomläggningen, och vad jag själv tror på rent generellt om man ska lyckas med en sån här stor kostomläggning. Kom dock ihåg att jag "bara" är en mamma. Ingen utbildad person för att ge er råd, egentligen. Kom ihåg det när ni läser.... Varje familj har en unik situation och det finns säkert lika många sätt att lägga om kosten, som det finns familjer. Tänk själva, och tänk att ni är experter på er egen familj och era barns behov. Gör det som känns rätt för er. Se mina råd som lite vägledning och som en start för era tankar. Förkasta det som inte känns rätt för er, och använd eller modifiera resten. Om ni vill testa. Det är det första ni måste tänka igenom.

1. Funkar det med barnet? Eller utsätter man barnet för fara?

Mitt tips: Hur äter barnet/barnen? Är det realistiskt att tro att man kan genomföra en kostomläggning? Vissa barn äter bara en maträtt. Som t ex Ninas Sandra. Nina utökade sakerna som Sandra äter på ett fantastiskt bra sätt, men det är inte säkert att alla kan det. Vissa barn kanske fortsätter att envisas med att enbart äta makaroner? (Och det inte funkar att byta till glutenfria.) Barnet kanske är väldigt underviktigt och/eller anorektiskt. Då ska man förmodligen tänka att "vilken mat som helst, är bättre än ingen mat alls". Och då har man säkert en hel del andra bekymmer som man behöver sin tid och energi till..... Fokusera på vad ni kan göra, inte vad ni vill göra. (Ett tips jag själv fick nyligen.)

Vår situation: Våra barn åt tillräckligt varierat för att det skulle vara möjligt. M älskar alla grönsaker. Lillebror är lite kräsen med maten, och ofta får vi kämpa lite för att få i honom ordentligt. Men det går och han mår bra och är välväxt. Vi ger honom det han gillar av den mat vi äter. Och han får ofta annan mat än oss övriga fem. En hamburgare eller en burk makrillfilé går snabbt att fixa fram.


2.  Utsätter man sig för fara?

Mitt tips: Fundera igenom er familjesituation. Hur mår familjen? Är någon förälder farligt nära att gå in i väggen? I sådana fall så bör man tänka igenom situationen mycket noga. Kanske är det bättre att vänta lite? Och tänka att "vilken mat som helst, är bättre än ingen mat alls"....

Vår situation: När vi la om kosten, hade jag precis blivit av med jobbet och var arbetsbefriad med lön. Jag var farligt nära att gå in i väggen, men eftersom jag var dagledig så kunde jag vila och förbereda maten på dagtid när de andra var iväg.


3. Kom överens som par

Mitt tips: Om ni är två: Är ni överens som par om att ni vill testa? Tror båda två på att det kan funka? Om bara en av er tror på det, så kan det vara bra att vara överens om hur länge man ska testa. Och alla andra detaljer innan man börjar. För det kommer sätta press på förhållandet om man tycker alltför olika. Och det är nog inget ni behöver, ovanpå er nuvarande situation.....

Vår erfarenhet: Vi har delvis tyckt olika och det har varit jobbigt och innefattat många och långa diskussioner. Detta är delvis oundvikligt, eftersom man ofta har olika åsikter om barnens mående och vilken kost man mår bäst av. Ibland kommer ny rön som bara den ene läst, osv. Och när det gäller vissa matvaror, som båda kanske är halvbra, så blir det lätt konflikter: Ska man ge mjölkfritt margarin eller smör, t ex (varav inget egentligen är nyttigt för våra barn)? Lösningen är kanske att ta bort mackorna? Nu, till slut tycker maken och jag rätt lika om det mesta. Men det har varit en lång och krokig väg. Pjuh!


4. Prata med barnen

Stora barn måste förmodligen också få vara med och tycka. Våra barn hade inget att säga till om (vi hade bestämt oss), men vi gav M tid att vänja sig innan vi tog bort först gluten, därefter socker och sist mjölk. De små har också fått lite tid att vänja sig, men bara några dagar eftersom de är små och mest lever i nuet.


5. Prata med dagis/skola och skaffa intyg

Mitt tips: Ta genast kontakt med dagis/skola och be om stöd för er kostomläggning. Om de kräver intyg (fastän de inte behöver - jättetråkigt beteende, jag vet....) så kontakta BUP/HAB snarast och be dem skriva ett intyg.

Vår erfarenhet. Det har varit många turer med detta, varav alla verkligen inte har varit bra. HAB/BUP-läkarna är de som skriver ut intyg med diagnosen som stöd. Allergiläkare kan vara svårare att få intyg av.


6. Respektera den andre vuxnes åsikter och val kring sin egen kost

Mitt tips: Om ni är två föräldrar: Försök att respektera den andres matval. Inte alltid lätt, jag vet. Och man vill ofta vara en familj som äter samma kost. Kom överens om vad ni vill testa för era barn, men låt den andre vuxne bestämma sin egen mat. Jag skriver detta, för att jag misstänker att ni har nog med svårigheter och konflikter och jag önskar inte att detta skapar fler hos er.

Vår erfarenhet: Maken har inte alltid velat följa samma strikta diet som jag. Någon gång så "fuskade" han med vanligt hamburgerbröd. Jag blev rätt upprörd på honom, eftersom han precis blivit symptomfri i sin Crohns och hade kunnat sluta med cellgifterna. Men det hade varit smartast att hålla tyst. Han fick ont i magen efteråt och förstod själv varför. Och fuskar aldrig numera, vad jag vet.... Maken har nyligen slutat med alla mjölkprodukter. Tidigare tog han lite mjölk i kaffet och smör på maten, och jag lät honom få göra det utan någon kommentar från mig. Nu när han själv kommit på att han ska sluta med allt, så är förändringen mer bestående och klimatet mellan oss trevligare (än om jag hade tjatat på honom). Han fuskar fortfarande med socker (godis, juice) dagligen, och det är lite jobbigt för mig att se på, eftersom jag känner igen mig själv när jag var sockerberoende. Men jag får hålla tyst. Han är vuxen. Och äter rätt hälsosamt annars. Han får i sin tur acceptera att jag inte äter fyrfota-djur.

 
7. Bestäm takten
 
Mitt tips: Ta det i en takt ni orkar och klarar. Ha målet i fjärran. Tänk långsiktigt. Och hitta saker ni kan äta INNAN ni tar bort något. Ta bort en sak i taget. Det är mycket svårt att bara bestämma sig en dag att "nu äter vi varken mjölk eller gluten längre". Så åker man och handlar och upptäcker att det nästan inte finns något alls man kan handla. I alla fall inte av det man brukade handla. Risken finns att en kostomläggning blir för övermäktig och man ger upp. Tänk: "Baby steps". Byt ut efter hand. Ta en sak varje gång ni handlar, eller i vilken takt som känns okej för just er. Och acceptera att det kommer perioder, då ni kommer gå bakåt och ni kommer behöva ta till lösningar som ni trodde att ni hade övergett.

Vår erfarenhet: Det har varit 2 steg framåt och 1 steg bakåt emellanåt. Ibland har något barn tappat smaken för något, som t ex ägg. Då har vi varit tvungna att ge glutenfritt bröd istället, fastän vi egentligen inte vill ge bröd alls. Men bröd är bättre än ingen mat alls.....


8. Hur länge ska ni försöka?

Vissa studier pekar på att det behövs upp till ett halvår för att man ska se den största effekten. Och man får inte fuska något alls. Vi såg själva effekt på M först efter ett halvår med glutenfritt. Men effekten kan komma snabbare, som för lillebror. Det tog 2 veckor. Hur länge orkar ni testa?


9. Vilken nivå ska ni lägga det på?

Mitt tips: Ska ni gå över till glutenfria produkter (majspasta, glutenfritt bröd) och mjölkproduktsersättningar (margarin, havregrädde, rismjölk osv), så blir det betydligt lättare. Man kan ofta använda sina gamla recept, och med vissa varor (brödet, pastan) märker kanske inte barnen någon skillnad alls. Risken finns att barnen inte gillar havregrädden, men de kanske vänjer sig efter ett tag? Att köpa ersättningsprodukter är det dyraste alternativet. Eller ska ni gå över till stenålderskost, LCHF eller bara börja laga mer mat från grunden? Fundera på vad ni orkar med och vad ni tror på. Och vad ni KAN göra.

Vår erfarenhet: Vi gick över till ersättningsprodukter för gluten rätt direkt. Bakade glutenfritt bröd. Sen kom vi på att vi skulle minska på brödet och tog till och med bort det helt under en period. Nu ger vi lite igen som nödlösning. Vi ger rismjölk och lite margarin, tyvärr. Annars försöker vi byta ut alla mat till rena produkter som ägg, makrillfilé, lax, kyckling, potatis, bönor, kål, andra grönsaker och frukt. Och hitta nya recept som alla fem i familjen gillar. Det är inte det lättaste.... Vi började sommaren 2011. Är långt ifrån klara än, men det går lättare och lättare allt eftersom barnen mår bättre och bättre.


10. Var förlåtande mot dig själv.

Mitt tips: Ge dig själv en klapp på axeln för varje gång du lyckas få i barnen något nyttigt. Gläds åt det lilla. Och glöm de gånger du måste ta till nödlösningar. Tänk att du alltid gör ditt bästa och att det alltid finns en anledning till varje sak du gör. Ibland måste man bara spara på orken....

Vår erfarenhet: Som sagt vi har haft bakslag och får ibland ta till nödlösningar. Men vi ger aldrig barnen varken gluten eller mjölk.


11. Skapa bra känslor kring maten

Fokusera på det ni äter och prata inte så mycket om det ni inte äter. Beröm barnen när de äter rätt. Förklara vilka bra saker den nyttiga maten gör i deras kroppar, på ett positivt sätt. Kommentera inte när de äter något som är mindre nyttigt. Försök att skapa bra känslor kring maten.


12. Förbered er på andras reaktioner

Förberedd er på att folk alltid har åsikter på vad man än gör. De som ger barnen medicin får höra mycket. Och ändrar du kosten, kommer du också få höra andras åsikter om det. Om du gör både och, medicinerar och ändrar kosten, får du säkert dubbel dos... Acceptera att "hur man än vänder sig, har man rumpan bak" och försök strunta i kommentarer från människor som inte förstår hur ni har det. Lättare sagt än gjort, jag vet....


13. Övrigt

Sen gäller det bara att hålla tummarna för att ni är en av de många lyckliga familjer där kostomläggning funkar. Och funkar det inte, ja då har ni i alla fall testat.

Självklart får ni fråga mig frågor via kommentarer här i bloggen under resans gång. Det är inte säkert jag kan svara, men jag gör mitt bästa alldeles gratis. ;) Och berätta gärna hur det går.

Gå gärna med i den här gruppen, om ni vill ha stöd från fler:
https://www.facebook.com/groups/fantastiskaforaldrarkostgruppen/

Här är två andra sammanfattande inlägg om kosten, med en massa länkar:http://aspergermamma.blogspot.se/2013/02/tema-kost-sonernas-forbattringar.html
http://aspergermamma.blogspot.se/2013/02/kostdebatten-har-gatt-over-styr.html

Neurobloggarnas TEMA-vecka om kosten:
https://www.facebook.com/groups/311562105603225/

Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar