Translate

fredag 29 mars 2013

Ifall någon har missat Ross Greene.....

Ikväll blir det en länk, bara för att den var så bra och så viktig. Den handlar om arga/explosiva barn och Ross Greene. Om ni bara orkar läsa några få saker i veckan, så prioritera det här, för det kommer göra ert liv lättare, tror jag:

www.svd.se/nyheter/idagsidan/trender/arga-barn-gor-sa-gott-de-kan_8037366.svd

Ross Greene har en hemsida, där man kan hitta jättemycket bra info, om man kan engelska. T ex de här filmerna.

Varför man ska välja Plan B:
http://www.livesinthebalance.org/three-options-solving-problems

Ett tydligt och enkelt exempel på hur Plan B fungerar:
http://www.livesinthebalance.org/simple-plan-b

Jag har själv sett filmerna några gånger, för att vara helt säker på att jag fattat allt rätt.

Direkt på hemsidan hittar man också radioprogram, men hur många exempel som helst för den som vill lyssna:
http://www.livesinthebalance.org/

Ja, jag vet att jag har länkat detta tidigare. Men det är så viktigt, att jag inte kunde låta bli att göra det igen. Jag vet att det har tillkommit ett antal läsare sen sist.

Jag har försökt härma Plan B efter min bästa förmåga med barnen ett tag. Och jag tycker att det funkar. Som det står i artikeln, så blir det så här efter ett tag:

"– Samtalen kring de olika perspektiven och den gemensamma lösningen lär barnet hur man kan tänka när man är frustrerad. Det bygger upp kognitiva kartor i barnets hjärna så att han eller hon lättare kan hitta konstruktiva lösningar när liknande problem uppstår igen, säger Ross Greene."

Barnen lär sig faktiskt. Och vredesutbrotten blir färre och färre.

Den här om vuxnas ilska och vredesutbrott och dess orsaker, var också bra. Läs om någon av er har problem med detta. Speciellt bra för partners att läsa....
http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/trender/hitta-ilskans-grund-vagen-till-styrka_8035158.svd#xtor=AD-500-[hitta]-[nyheter_idagsidan_samhalle_section-additional]-[Textlank]-[svd]-[]-[SvD]

2 kommentarer:

  1. Tack för länkarna. Vi är inne i en period här hemma där den här typen av tips kommer väldigt lägligt... Egentligen vet jag redan det här men ändå trillar jag ner i auktoritetsfällan med jämna mellanrum. Bra att bli påmind och repetera lite.
    Trevlig påsk önskar jag dig och din familj /Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad bra att de kan vara till lite nytta! Ja, så där är jag också. Trillar dit på olika saker vid olika tillfällen. Då är det bra att påminna sig själv. Glöm inte att vi göra så gott vi kan, fastän det är så här. ;

      Kram och glad påsk till dig/ er också! :)

      Radera