Translate

söndag 10 mars 2013

Hur jag ger kosttillskott

 Jag tänkte sammanställa vilka kosttillskott barnen får.

* Eye Q fiskolja, 3 kapslar på morgonen innan skola/dagis och 3 kapslar på kvällen.
* Nattljusolja en kapsel på kvällen.
 M och lillebror tuggar sönder kaplarna och sväljer innehållet men spottar ut höljet. Lillasyster får Eye Q tuggisar med jordgubbssmak, som hon tuggar i sig som godis. Obs! Växtoljor med mycket omega-6 (solros-, majs-, raps-, och några till) konkurrerar med omega-3. Dessa bör man ta bort ur kosten, för att Eye Q ska få maximal effekt.

Sen blandar jag en "äcklig sörja" (Ms ord) i lite egenpressad apelsinjuice eller vatten av:
* Magnesium
* Zink
* B-vitamin
Jag har köpt lättupptaglig magnesium för vuxna i kapslar. Jag klipper sönder kapslarna och häller ut innehållet i vätskan. Zinken (också lättupptaglig) och B-vitaminen mortlar jag till pulver och häller i det med. Därefter får M först dricka den äckliga sörjan och raskt efter får han skölja ner med rismjölk (eget val), så den äckliga smaken försvinner. Lillebror och lillasyster får inte detta, eftersom jag inte får i dem det. Jag ger M en halv vuxendos av tabletterna, eftersom han väger som en "halv vuxen". Han får det på kvällen, precis innan kalken.

* Kalk ger jag som tuggtabletter med äppelsmak. Man ska egentligen bara ge 1 tablett/dag, men det händer att barnen får fler, när de inte ätit något med kalk i, på en dag. Det går också bra att lösa upp dem i lite vatten och blanda i (hemgjord mjölkfri) yoggi och glass.

* Mjölksyrebakterier, flytande.
* D-droppar. Ibland häller jag i d-dropparna i mjölksyrebakterierna, för att de ska slinka ner smidigt.
 

8 kommentarer:

  1. Vilket märke är det på kalktabletterna? Köper du dem på hälsokostbutik?
    /Åsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag köper Minallvit kalktalbetter på nätet, där det är billigast pris. Se bara upp för multivitamintabletterna. De innehöll något som inte är bra, såg jag sist. Minns inte vad.

      Radera
  2. Tack för din sammanställning. Jag kan tycka att det är en djungel med alla dessa tillskott. Men vet hur viktigt det är, har sett fantastisk effekt på Alva. Det senaste, magnesium har gjort mycket för henne. Storasyster (med add-drag) har så svårt att få i sig tabletter och kapslar. Ska försöka få tag i magnesium i droppform, zink ger jag som brustablett combinerat med c-vitamin. Det går ner fast hon kväljer av det med. ;-)
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för återkopplingen och tips! Ja, det är jättesvårt med alla tillskott. Så häftigt att du sett effekt av magnesium! Det har nog inte jag, om jag ska vara ärlig, men vi ger ändå. Hur hög dos ger du, om jag får fråga? Och vad är det som blivit bättre?

      Radera
  3. Hej, undrar vilket zink som ges och mängd? Har börjat ge MorEpa och Magnesium tuggtabletter från apoteket. De tuggar han i sig utan problem..
    Men hur mycket zink ska man ge till en 5-åring? Är det farligt att överdosera?
    Har läst att magnesium inte är farligt att överdosera, man blir lös i magen om för mycket ges..
    Sonen har ADHD, just fått diagnos.
    Tack för din blogg - har hjälpt mig mycket!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Jag ger zink glukonat (alocost). Och jag ger en halv tablett om dagen dvs 15 mg. Jag gör det eftersom han väger som en halv vuxen. Vet inte om det är rätt, så jag rekommenderar dig att läsa på. Jag har ingen aning om det är farligt att överdosera, men det är nog bäst att hålla sig till det som rekommenderas. Jag har också läst det om magnesium.

      Kul att bloggen hjälpt dig! :) Fråga igen om det är nåt.

      Radera
    2. Tack för tipset med tuggmagnesium. Jag köpte idag, på prov. Jag tycker att det var låg dos dock. De jag har, har mycket högre dos, men smakar verkligen inte alls gott. Det är en kapsel jag klipper sönder och när man smakar på innehållet så förstår man varför det är en kapsel....

      Radera
  4. Ang eye q:
    Det är ok alltså att ge 3 på morgonen och 3 på kvällen? Låter ju toppen, har fullt upp med att komma ihåg att ge det 6 ggr/ dag!!!

    SvaraRadera