Translate

fredag 13 april 2012

Energibarn - våra älskade skitungar av Anna Hallén

Jag har äntligen kommit igång med att läsa alla de böcker jag köpt på mig. Nu läser jag Anna Halléns bok: Energibarn - våra älskade skitungar.

Annas ord går rakt in i mitt hjärta. Så bra hon skriver. Så lättläst. Så tydligt. Och så rätt. Med bra exempel som gör att jag fattar direkt. Vissa saker vet jag redan, men jag vill ändå läsa om varenda mening, för att vara säker på att jag memorerar varenda fakta och varenda litet tips. Jag läser med tårar i ögonen. Det gör ont att läsa och förstå hur missuppfattade många barn är. Och vuxna. Och hur jobbigt de har det varje dag. Och att det mestadels helt i onödan. Så bra att hon ger konkreta tips hur man gör rätt. Framför allt på förbättringar man enkelt kan göra i skolan. Och oftast till ingen eller låg kostnad.

Boken är uppdelad på 7 kapitel:
1. Personligt om henne själv och varför det gått bra för henne i livet
2. Fakta om vilka problem som är vanliga vid NPF och varför
3. Vad man kan göra med pedagogik, för dessa barn
4. Om kostens betydelse vid NPF och vad man bör, och inte bör ge barnen
5. Recept
6-7. Två personliga berättelser om barn med NPF

För den som är nyfiken på vad Anna skriver om kosten, har hon en hemsida:
http://www.annahallen.se/category/energibarn

Jag rekommenderar varmt hennes bok till föräldrar och all skolpersonal. Ja, jag skulle vilja gå så långt att säga att alla människor borde läsa denna bok. Alla känner vi människor med NPF. Alla behöver vi lära oss bemöta dem bättre. Och framför allt, sluta döma dem och sluta kräva att de ska "skärpa sig" och sluta säga hemska kommentarer som "Du kan bara du vill.". Och försöka förstå, så gott det går. Jag skriver "försöka", för vi kan nog aldrig riktigt förstå.

Det enda jag kan komma på var lite negativt med boken, var att det var så mycket mejeriprodukter i hennes recept. Jag hade hoppats på gluten- och kasein-fria recept.

Jag funderar lite på om jag vågar köpa ett exemplar av boken och ge till Ms skola. Hm.... Tar de illa upp om jag kommer med den? Kommer de läsa den och älska den som jag, eller kommer den mest samla damm?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar