Translate

söndag 8 maj 2011

Visuella hjälpmedel: Flödesschema

Igår sa M till den kvinnliga avlösaren att han inte ville ha någon sås om han hälsade på henne. Han ville ha smör istället. "Vad gör vi om du inte har något smör hemma?" frågade han om och om igen, fastän hon redan svarat. Så är det ofta: Han fastnar på saker, blir upprörd och ställer en massa frågor utan att lyssna på svaren. Jag sa lite skämtsamt till henne, att M borde ha ett flödesschema. Medan jag hörde mig själv säga detta, kom jag på att det var en alldeles utmärkt idé. Så jag gjorde ett.

Först skrev jag Ms namn och ringade in det. Därefter gjorde jag en pil till en stor ring till där det stod "SÅS". Den strök jag över och sa: "Den vill vi inte ha!" Sen gjorde jag en ny pil till en stor ring där det stor "SMÖR". Bredvid den en glad gubbe. Och till sist en tredje ring med "SMÖR SLUT". Den tredje sista fick i sig fyra nya pilar som pekade på ringar där det stod: "BLÅ BREGOTT", "GRÖN BREGOTT", "INGET SMÖR" (till maten) och "HANDLA SMÖR". Sen strök jag över "GRÖN BREGOTT" och "INGET SMÖR" (Blå Bregott går bra, men inte grön.) Vid "BLÅ BREGOTT" och "HANDLA SMÖR" gjorde jag halvglada ansikten. Sen frågade jag: "Vad är det värsta som kan hända?" Han tittade på schemat och sa: "Blå Bregott" och sen lugnade han sig och slutade fråga och de kunde gå vidare till nästa aktivitet.

Jag minns vad jag hörde på ett föredrag med Elisabeth Råberg som skrivit boken "Omsorg utan våld". Hon menar att många autister har svårt för att tänka ut alternativ om något går snett. Det är som att de bara kör på motorvägen, rakt fram, utan att se alla de alternativa vägar som finns. De måste man hjälpa dem hitta. Så är det nog för M. Han ser bara motorvägen. Tänker man så, är det lättare att förstå honom. Det är klart han blir upprörd! Han är på motorvägen "Det finns inget smör" och hittar ingen avtagsväg... Det blir nog ett och annat flödesschema till, framöver... För det är just vad ett flödesschema är: Ett visuellt hjälpmedel med alternativ till "motorvägen". En mental karta, som hjälper honom att tänka rätt. Men jag kan inte alltid vara där och rita flödesscheman åt honom hela hans liv. Han måste lära sig göra dessa själv. Men börjar vi träna honom redan nu, så tror jag att han kommer fixa det lätt som en plätt när han är äldre. Jag tror faktiskt det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar