Translate

söndag 29 maj 2011

Kostens påverkan på ADHD och autism - vi vill testa!

Det pratas mycket om kostens påverkan på både ADHD och autism. En holländsk studie publicerades i The Lancet för ett tag sedan, där de hade en statistiskt signifikant skillnad mellan två grupper av barn med ADHD. De hade gett hälften av barnen enbart 10 olika livsmedel som var kända för att inte ge upphov till någon allergi. Den andra hälften fick äta som vanligt. Hos 32 av 41 barn med den begränsade dieten kunde de mäta förbättringar. Teorin bygger på att ADHD hos vissa barn beror på födoämnesallergi. Googla på det, om ni vill veta mer! Glutamat och konserveringsmedel har också nämnts som dåliga för personer med ADHD, av andra källor.

Och det finns de föräldrar som hävdar att de botat sina barns autism med att utesluta vissa saker som gluten och mjölk. Detta är inte bevisat vad jag vet, och jag är starkt skeptisk till att det går att bota autism, men man blir ju nyfiken på om det går att lindra autismen. Jag ska inte sticka under stol med att vi gärna får bort vissa beteenden som handviftandet och att han fastnar på saker.

Om man har ett barn med autism och ADHD, så känns det ju rätt nära till hands att i alla fall testa detta på sitt barn ett litet tag. Det känns som att man är skyldig honom det. Nu menar jag absolut inte att vi ska testa alla möjliga konstiga "hokus-pokus"-behandlingar som finns. Nej, dem tar jag STORT avstånd ifrån och kan bara konstatera att det alltid kommer finnas människor som försöker sko sig på andras olycka. (Sorgligt att inte de gör något bättre med sina liv.) Men att testa att ta bort vissa livsmedel + laga den mesta av maten från grunden några veckor i sommar, är egentligen en väldigt liten uppoffring med tanke på vad man kan vinna. Och sker det ingen förbättring, så vet vi ju det! Men ett litet problem finns ändå: M låter inte alls förtjust i idéen. "Jag orkar inte! Då äter jag den maten i smyg!" sa han idag. Hm, men det är vi vuxna som bestämmer, så så får det bli! Vi är fast beslutna och helt eniga. Det kommer bli fler blogginlägg om detta i sommar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar