Brev till skolan som jag skrivit precis. Ni förstår varför när ni läser det:
-----------------------------------
Hej SO-läraren, specialpedagog, resurs, mentorer och rektorer,
Jag
skriver till er allihopa eftersom min "lillebror" för tillfället har det väldigt
kämpigt och inte mår så bra. Ni vet säkert allihopa att han ofta springer hem
från skolan och ibland är svår att motivera att både gå till skolan på morgonen
och även att springa tillbaka till skolan när han har sprungit hem. Jag är rädd
för att han ska bli en s k hemmasittare och behöver därför er hjälp för att
vända situationen.
Över
helgen fick vi hem "lillebrors" prov över viktingatiden som vi vårdnadshavare skulle skriva på
och skicka tillbaka. Detta väckte många tankar hos mig/oss plus att "lillebror" själv
var väldigt besviken och förvånad över resultatet. (När han precis hade skrivit
det så trodde han att det skulle gå mycket bättre.)
Jag
vill inleda med att skriva att detta inte är någon kritik mot SO-läraren utan att
jag tvärt emot tycker att det material vi har fått ut har varit mycket bra. Jag
tackar så mycket för det och även för att jag fick se provet! Detta gör jag
inte för att peka finger åt något håll utan för att informera om "lillebrors"
funktionssätt och vilket stöd han behöver för att lyckas på proven och för att
bibehålla en god känsla inför sig själv och skolan. Detta är inte saker som är
lätta att veta när man kommer in som ny ämneslärare. SO-läraren råkade bara vara
först ut med ett prov och ni är alla relativt nya kring min son (förutom rektorerna
som dock inte finns så nära honom). Jag skriver detta nu för att vända
situationen snabbt och direkt påtala vilket stöd som "lillebror" behöver. Allt för
att kommande prov ska bli en bättre upplevelse för honom och för att hans vilja
att gå till skolan ska öka istället för motsatsen. Jag förväntar mig annars att
detta mönster (=känsla av misslyckande) upprepar sig i ämne efter ämne och det
är ju onödigt när jag kan berätta för er mer om vad han behöver. Jag hoppas att
specialpedagogen kan delge övriga ämneslärare det som jag nu skriver om "lillebror".
Som
ni säkert vet om har "lillebror" diagnosen autism. För närvarande utreds han även för
ADHD vilket både vi vårdnadshavare och personalen på BUP/ barnhabiliteringen
tror att han har. Eftersom han inte mår så bra så fick vi komma längst fram i
kön direkt, dvs han är högprioriterad av BUP med endast ca en månads väntetid
(att jämföra med uppemot 2 år som det kan ta ibland). Vi får svaret på
utredningen någon gång i februari-mars, men förmodligen är det minst
ytterligare en neuropsykiatrisk diagnos han har förutom autism. Detta innebär
att "lillebror" har en del svårigheter så som att sitta still, koncentrera sig,
impulskontroll, motivation, att strukturera sitt arbete och sina tankar och jag
är rätt övertygad om att det märks tydligt i klassrummet. "Lillebror" har också
problem med finmotoriken och det är därför han har speciella pennor att skriva
med. Fastän han har dem blir han snabbt trött av att skriva, både motoriskt men
också för att det är jobbigt för honom att planera sitt skrivande, dvs var han
ska skriva vad och hur han ska få plats med allt. Han är hyperaktiv i huvudet
och handen är slö, och det blir frustrerande för honom som har väldigt
begränsat med tålamod.
Flera
frågor på provet har han inte svarat på fastän han kunde svaren eftersom han
inte tyckte att de fick plats på pappret och för att det var för mycket att
skriva. Det är också svårt för honom när det under en punkt döljer sig 3 olika
frågor utan att det tydligt anges. Det blir lätt att han bara svarar på en
fråga eller två och utelämnar något eftersom han glömmer sig. Detta syns
tydligt för mig (som också var den som övade inför provet med honom, så jag vet
vad han kunde). "Lillebror" behöver därför någon som sitter med honom och påminner
honom att svara på alla frågor. Inte med ”vadet” (som provet mäter) utan med
”huret”.
Det
är också väldigt svårt för honom när det står lite otydliga instruktioner som
"förklara" och "berätta" samt "vad var viktigt att
tänka på?". Hur mycket information ska man ge? Vilken information?
Vuxenhandledning behövs. Detta är något
som han bara delvis kan träna sig på att bli bättre och ligger inom hans
funktionshinder. Jag föreslår att detta tränas vid andra tillfällen än under
ett prov. Det gäller självklart dessutom samtliga av hans svårigheter som beror
på hans funktionshinder (det är ju kunskaper som ska mätas och inte graden av
funktionshinder). Under ett prov bör han därför ha någon med sig som kollar att
han verkligen svarar på allt som det frågas efter och inte bara delar av det
samt pushar honom att skriva mer och förklara de lite mer luddiga
instruktionerna.
I
en fråga frågas det efter de tre förnämsta gudarna i Asgård. Dessa kunde han
namnge. Sen står det "Berätta kort om en av dem". "Lillebror" har skrivit
"Tor var åskans gud." Jag fick inte "lillebror" att förstå att detta var
lite för kort och gav honom 3 poängs avdrag. Är man en logisk tänkare så tänker
man "står det berätta kort, så får man berätta hur kort man vill".
Jag fick honom alltså inte att förstå varför han bara fick 3 av 6 poäng på
frågan. Detta är givetvis bara ett exempel men visar ganska tydligt vilket stöd
han behöver. (Han behöver någon som sitter bredvid och säger; "Du måste
skriva lite mer. Titta, det är tre rader att skriva på!")
Han
behöver också någon som hjälper honom att skriva mycket mer än vad som är gjort
i provet, om nu svaren efterfrågas på papper. Jag ser dock att han kämpat väl
med skrivandet vilket gläder mig eftersom det tyder på att han vill lyckas och
tar det på allvar. Jag föreslår att han får svara muntligt på samtliga frågor
på proven och att en vuxen skriver ner svaren åt honom. Han lägger annars för
mycket kraft på att forma bokstäver och risken är att han inte skriver allt han
vet för att det är jobbigt att skriva eller för att han inte tycker att det får
plats. Detta är vanligt förfarande med barn med neuropsykiatriska funktionshinder,
så det är inget konstigt.
Det
är även brukligt att barn med neuropsykiatriska funktionshinder får så mycket
tid som de behöver, dvs får göra provet utan tidspress. De har svårt med
koncentrationen och är stresskänsliga dvs de blir lättare blockerade vid
stress. Jag föreslår därför att "lillebror" får den tid han behöver vid samtliga prov
och att ingen tidsgräns uttalas till honom (för då kommer han känna sig
stressad). Vid långa omfattande prov, som det här, bör man fundera på att dela
upp det i mindre bitar för "lillebror" ifall hans ork och koncentration tryter. Det
är ju inte hans funktionshinder som ska sätta gränserna för hur mycket han kan
svara på, utan hans kunskaper.
Vidare
så önskar jag att vi vårdnadshavare kan få informationen om prov i så god tid
som möjligt, helst från starten. Då har vi större möjlighet att hjälpa till
genom att öva i god tid. Och informationen måste gå direkt till oss
vårdnadshavare. Jag är säker på att du nämnt detta flera gånger för eleverna *SO-lärarens namn*, men "lillebror" säger aldrig någonting om läxor hemma. Han kan helt enkelt inte
ta det ansvaret. Han glömmer eller förutsätter att jag redan vet dvs tänker
inte på att jag inte varit med i klassrummet. Som det var nu så fick jag reda
på provet 1 vecka innan (det var lite rörigt med olika vikarier för resursen
då) och det är för kort tid när man är en kille som är helt slut efter skolan
på vardagarna och behöver helgerna till att vila upp sig och materialet är
väldigt omfattande (för en 10-åring). Vi behöver få chans att öva i små
intervall p g a koncentrationssvårigheterna och inte som nu - korvstoppning på
helgen (men han kunde tack och lov mycket redan, så han har tagit till sig
undervisningen). Då kan jag läsa in mig själv och ta det pö och pö muntligt med
honom. Han orkar inte sitta och läsa sida upp och sida ner själv. Man måste
helt enkelt strukturera upp det för honom och "leka in" kunskaperna.
Åtminstone funkar det så här hemma, eftersom han förknippar hemmet med
avkoppling och att det händer kul saker. Om det känns för "skolaktigt"
så protesterar han och blir blockerad. En fundering jag har är om skolan kan
fixa så han kan lyssna på läromedlen i skolan istället för att läsa. Denna
möjlighet har hans storebror.
Vidare
så är jag helt medveten om att han fick godkänt på provet och att det är bra.
Men det är ändå inte okej för mig att han underpresterar p g a att vuxenstödet
uteblir, eftersom det får honom att känna sig misslyckad samt att det gör att
han tappar förtroendet för skolan.
Jag
skulle nu vilja:
1)
Ha tätare kontakter mellan skola och hem, speciellt med specialpedagogen. Allt
för att förhindra att "lillebror" tappar ytterligare förtroende för skolan och blir
en hemmasittare. Fundera gärna på hur det kan funka på bästa sätt. Jag skulle
vilja ha ett möte med specialpedagogen.
2)
Få bekräftat när samtliga av "lillebrors" ämneslärare fått denna information. Jag
förstår givetvis att resursen tar det med sig från och med nu, men ämneslärarna
måste också "vara med på båten" och stötta resursen.
Jag
skriver detta för att "lillebror" ska ha chans att lyckas på framtida prov och få det
stöd som han behöver (och har rätt till). Samt att ert arbete med honom ska bli
lättare. Min förhoppning är att vi ska kunna ha ett gott samarbete mellan oss
föräldrar och er pedagoger. Ni kan självklart fråga oss om ni har några funderingar.
Vi föräldrar ser oss som en resurs till er. Jag har medvetet undvikit att mejla
eftersom mejl är offentliga handlingar och ovan är rätt mycket personlig
information, men jag har inget emot att ni kopierar mitt brev och visar övriga
pedagoger som har "lillebror".
Med
vänliga hälsningar
"Aspergermamma", "lillebrors" mamma, som har diskuterat med "lillebrors" pappa samt även med "lillebrors" faster som arbetar som specialpedagog på en annan skola i vår stad
Vilket otroligt bra och genomtänkt brev. Så imponerande, samtidigt som jag blir ledsen över att du/ni får driva processen själva. I en perfekt värld skulle skolan redan tänkt på detta. Hoppas nu att lillebror får det stöd han har rätt till, och kan få en positiv känsla för skolan igen. /Maria
SvaraRaderaDet var verkligen imponerande! Förstår din frustration över situationen. Har själv många gånger varit i liknande situationer och har då tyckt att "Varför måste jag göra arbetet för dem?". Men du har uttryckt dig väldigt klart och med tanke. Bra jobbat och kämpa på!
SvaraRaderaBra skrivet!
SvaraRaderaHahahah om du verkligen tror lärare har någon empati eller vill hjälpa någon annan än sig själva överhuvudtaget så har du fel. De bryr sig bara om dig för att få sin lön. Gör dina söner en tjänst och hemmaskol dem. Skolan är enda helt värdelös för de med autism/de som har hög intelligens så är det bara bortkastad tid. Skolan är till för de lågbildade och korkade massorna. Allt som finns att lära finns redan på nätet. I skolan lär man sig endast att de flesta människor inte är att lita på och är kräk. Men det fattar man rätt fort utan skolans hjälp. Är bara onödigt och slöseri med skattepengar/tid.
SvaraRadera