Translate

torsdag 30 juli 2015

Sensomotorik-åter-besök

Idag hade vi vår sensomotorik-tränare här på återbesök. Hon bor i Stockholm men kommer till oss en gång om året när hon är i krokarna. Det var första gången vi gick hos henne förra sommaren och då fick vi ett antal övningar till alla barnen som vi har jobbat med i olika grad under det gångna året. Lillasyster fick också övningar, för sensomotorik är bra för alla barn.

Övningarna är för att stärka deras motorik, koordination, kroppsuppfattning, balans, muskelstyrka osv. Om man tycker att det är viktig med evidens så får man kolla upp de olika skolorna som finns inom sensomotorik. Vissa har mer forskning bakom sig än andra. Jag har inte orkat djupdyka i detta, utan vi har bara testat och för oss har det gett resultat.

Vår tränare bekräftade det jag trott, att vi fått bort spädbarnsreflexen som låg kvar i fotsulan på M. Den som gjorde att han klampade väldigt när han sprang och hade allmänt dålig kontroll på fötterna. Den har jag lyckats massera bort m h a hennes instruktioner. Tänk, han lärde sig cykla rätt omgående efter att vi fått bort den. Så härligt för självförtroendet att kunna följa med klassen på cykelutflykt!

Det finns helt klart mer att jobba med, men det är så himla häftigt att det kan gå framåt med så enkla medel och totalt utan biverkningar. Jag är så himla glad. Nu ska vi köra de nya övningarna under året som kommer och se vad de kan ge. 

Jag fick filma allt, så nu kan jag titta och titta igen hur det var hon egentligen gjorde med barnen.  Perfekt!

Ni hittar henne här:

http://www.sensomotorik.net/

Det finns även andra man kan gå till runt om i landet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar