Translate

måndag 9 december 2013

Tema tradtioner: Vi skippar luciafirandet på dagis

Det börjar bli tradition i den här familjen att vi skippar luciafirandet på dagis. Det är tredje året i rad nu. Så här skrev jag förra året vid den här tiden:

http://aspergermamma.blogspot.se/2012/12/tema-traditioner-luciafirande.html

I år är dagisfirandet klockan 7.30 på morgonen eftersom Lucia är en fredag. En klar nackdel i den här familjen. Barnen är ibland inte ens vakna då. Barnen ska vara på dagis, helst med frukost i magen, med luciakläder utanpå overallerna klockan 7.15. Firandet är alltså utomhus för att alla anhöriga ska få plats.

Även i år så frågade jag lillebror och lillasyster hur de vill göra. Jag beskrev vad som kommer hända så neutralt jag kunde. Med för- och nackdelar. Ingen av dem ville delta. Inte ens lillasyster som älskar att klä ut sig.

"Men tänk om det killaj i min mage?" sa hon. Hon är ju blyg och brukar bli nervös när det är mycket nytt folk, och brukar då klaga på att det killar i magen. Speciellt om hon inte har en förälder vid sin sida, eller ska bli lämnad på dagis.

Lillebror hatar overallen. Han brukar säga: "Den sugej kiaften uj mej." (=Den suger kraften ur mig.) Han tycker inte om att klä ut sig. Han tycker inte om att sjunga. Han gillar inte att gå upp tidigt på morgonen. Han är mörkrädd och han störs av blixtar från kameror. Så Luciafirandet är inte riktigt optimalt för honom.....

Naturligtvis så fick lillebror och lillasyster alternativet att stanna hemma och mysa på morgonen istället. Klä ut sig bara inför familjen (den som vill). Lätt val, tyckte barnen. Och ärligt talat jag med. Det känns som att jag skulle få en hjärtinfarkt av att försöka få upp familjen och få allt och alla på plats så tidigt på morgonen.

Traditioner ska vara bra och kul, inte bara existera för sin egen skull och för att "det ska vara så". Eller för att någon annan tycker att "det ska vara så". Om vi inte gillar de traditioner vi har, så bryter vi dem och ersätter dem med något annat eller liknande som funkar bättre för familjen.


PS. M ska titta på skolans luciatåg, om någon undrar varför jag inte nämner honom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar