Translate

torsdag 11 oktober 2012

Lillebror räknar till 100 på engelska

Lillebror har, som jag skrivit tidigare, varit väldigt intresserad av att räkna. Han har sett olika filmer på YouTube, som t ex den här.

Det är hans eget intresse som styrt och när han tittar blir han alltid lugn alternativt glad-skuttig och totalt fokuserad. Jag har räknat med på svenska några gånger, eftersom filmerna är på engelska. Andra gånger har han tittat själv på engelska.

Och nu har han lärt sig att räkna till 130 på svenska och till 100 på engelska. Och han kan översätta mellan de två. Frågar men t ex vad sixty-two eller ninety-seven betyder svarar han rätt. Jag är lite förvånad faktiskt. Och glad. Jag visste inte att han hade denna begåvning. Kanske mattebegåvning och språkbegåvning? Rätt bra för någon som inte ens fyllt 5, i alla fall!

Nu blir det att fundera på fler saker att stimulera honom med. För detta var en slump. Inte hade jag trott att han skulle nappa på engelskan, när jag visade honom filmerna. Det var verkligen bara i brist på svenska filmer, där man räknar till 100.


1 kommentar:

  1. Räkna är kul tycker min flicka också! Räknar gärna vad som helst upp till femhundra... älskar andra språk också, allting som heter flera saker är en höjdare. Bara att köra på! :)

    SvaraRadera