Translate

torsdag 18 oktober 2012

Att öva rätt fingersättning

M har fått en egen dator i skolan, eftersom han har svårt med finmotoriken. Tanken är att han inte ska hämmas av denna svårighet, utan komma igång med skrivandet med hjälp av datorn. Det är ju mest på dator de flesta vuxna skriver idag. Välskrivning är inte lika viktig längre, även om det givetvis underlättar i livet att kunna skriva läsligt och hyfsat snabbt, för hand.

I alla fall: Vi har fått tips från Ms resurs att börja öva fingersättningen på http://www.kunskapsstjarnan.se. Titta gärna runt på sidan. Det finns en del annat också som till exempel matte och att lära sig klockan Jag inser direkt att detta kan vara något för lillebror också.

Jag försökte få M att göra den första övningen. Han ville helst använda pekfingrarna. Jag tror att det har att göra med att han inte ser vilken tangent det är, om han håller fingrarna över tangenterna. Så som man gör, när man har rätt fingersättning. Det är förmodligen svårt för honom att behålla den inre bilden av vilken tangent som är under fingret. Men jag är säker på att han kan lära sig att skriva med rätt fingersättning ändå, med hjälp av kinestetiska minnet, eller med hjälp av arbetsminnet.

Men om han kommer få det automatiserat, är lite tveksamt. Själv upptäckte jag att det är så för mig. Jag hade faktiskt lite svårt med uppgiften, eftersom man skulle skriva en bokstav i taget. Jag har det automatiserat, vilket innebär att det inte får gå så långsamt, att jag hinner tänka efter. Att skriva hela ord är faktiskt lättare för mig, än att veta var enskilda bokstäver finns. Lite skumt faktiskt.

Jaja, nog om mig. Att jag vet att han kan lära sig det, beror på att han är så duktig med pianoläxan. Han klarar faktiskt att följa instruktioner i form av C,D,E,F,G och A med båda händerna. Alltså borde fingersättningen på tangentbordet gå att lära in det med.

Jag påpekade för honom, att det är lika dumt att skriva enbart med pekfingrarna, som att det är att spela pianokonsert enbart med pekfingrarna. Då kan man aldrig lära sig spela Liszt.... Och på samma sätt så klarar man aldrig att skriva nästan lika fort som man pratar, om man bara använder pekfingrarna. Jag visade hur fort jag skriver med rätt fingersättning. Nästan lika fort som man pratar. Han pratade och jag skrev ner det han sa.

Motivationen till att öva med Kunskapsstjärnan infann sig inte riktigt ändå, så vi övergav det och började skriva en berättelse istället. Först ville han absolut inte, men så började jag skriva meningar om hans favoritkatt. Jag påbörjade meningarna, och då kunde han inte låta bli att avsluta dem. Dock med pekfingervalsen.

Sen gav vi kunskapsstjärnan ett nytt försök. Det gick lite bättre, men vi övergick till att bara skriva "asdfjklö" i ett tomt dokument, för att han skulle få känna på hur fort det går.

Jag vill gärna att han ska upptäcka att detta är lika roligt som att öva pianoläxan. Men allra viktigast är att han tycker att det är roligt att skriva på datorn. Det tycker han nog, för just nu lär han den där katten att skriva.... Han fick fri lek när vi var klara, och valde det. :)

Fortsättning följer....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar