Translate

lördag 18 augusti 2012

Ofarliga bus

Idag så var det badväder och vi hade spolat upp vatten i vår lilla pool. M och lillebror badade tillsammans. Så började lillebror plötsligt skvätta vatten på M och fnissa. M blev arg och skrek att han skulle sluta. Och det hjälpte inte att M skvätte tillbaka. Då blev det bara ännu roligare.

Jag såg att M började bli blå om läpparna, så jag tog ur honom ur poolen, och hoppade i själv och började busa med lillebror istället. Vi skvätta på varandra, och det var ju lite en ojämnt match. Det märkte lillebror och gick efter ett paraply och skylde sig med det. Jag låtsades att jag inte kunde skvätta på honom då. Och när jag skvätte från sidan, flyttade han paraplyet. Jag sa saker som "Åh nej, nu kan jag inte skvätta på dig! Busiga paraply!" Han fnissade förnöjt. Jag vände min rumpa mot honom, och sa: "Åh nej skvätt inte på min rumpa!" Och han gjorde det. Ja, ni fattar.....

Lillebror är helt klart spänningssökare. Han kan slå ut juiceglas bara för att någon ska arg. Han sparkar och slås oss och tar sönder saker, för att få en reaktion. Det är förmodligen för att han har tråkigt. Skitjobbigt, och det går verkligen inte att sätta en gräns som han fattar. Han bara skrattar åt den som blir arg. Ju argare vi blir, desto roligare är det. Den som hävdar att det "bara är att sätta gränser" har inte träffat på ett barn som vår lillebror......

Jag har skrivit om det tidigare, men det förtjänar att upprepas: Man kan som vuxen ta kommandot och byta bus, med lillebror. Han kan inte hjälpa att han från gång till gång, har ett behov av bus. Vilket är inte så viktigt. Bara det är något bus, just då.

Bra bus som man kan byta till, förutom skvättandet som jag beskrev ovan:

* Knasiga ordlekar. Rim eller någon knasig blandning av två ord. Eller att man säger något knasigt: "Tänk om du var en fluga och kunde gå i taket? Vad hade du gjort då?"

* En kill-lek, då man killar varandra.

* En blås-lek då man blåser på varandra genom sugrör.

* En härmlek, då man låtsas att han inte får härma en.

Frågan är bara, vilka bus dagisfröknarna kan byta till. Allt som är verbalt funkar ju, men finns det något annat enkelt knep de kan ta till? Jag vet inte. Det mesta som dyker upp i mitt huvud, är sånt som absolut inte passar på dagis och som riskerar bli en konflikt med ett annat barn. Några tips?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar