Translate

onsdag 7 september 2011

Tuggummi i skolan!

Som jag berättat om innan, har M stort behov av muntligt stimuli. Han tuggar och suger på saker: Sitt hår, sina händer, sina kläder, pennor och sina snören. När han gör detta, har han svårt att göra andra saker, som t ex att göra skolarbetet. Hans resurs har slitit hårt med att få honom att sluta eller minska det, eftersom det hindrar hans utveckling. Dessutom är det ju lite ofräscht.

Vi fick nyligen tipset att testa att ge honom tuggummi. Så vi testade hemma och det har verkligen hjälpt honom. Inte bara med att sluta med att stoppa annat i munnen, utan det har även gjort det lättare för honom att koncentrera sig. Det som behöver stimuleras i munnen, får stimulans och stör honom inte längre och dessutom har han händerna fria för t ex lek eller skolarbete.

Detta berättade jag naturligtvis för Ms resurs och hon funderade på om skolan kunde göra ett undantag från tuggummi-regeln. Det finns ju motsvarande undantag för barn som har lite eller inget hår och fryser om huvudet. De får ha mössa eller keps inomhus. I måndags hade vi ett möte med BUP-psykologen, Ms lärare och rektorn, så jag passade på att ta upp detta. Det var inte många sekunders betänketid rektorn behövde innan hon bifallde! Alltså, vi är bara så nöjda med skolan! Exemplariskt!

Och idag var jag i skolan och berättade för Ms klasskamrater om alltihopa. Jag inledde med att fråga om någon fått ett myggbett i sommar. Det hade nästan allihopa. De berättade att det hade kliat, att de fått plåster och salva på. Och sen pratade vi om annat kli och en flicka berättade att det kliar i halsen på henne när hon äter viss typ av mat. Sen var steget inte långt till att förklara att M har sånt där kli i läpparna, utan att vara allergisk och att det bara kommer av sig självt flera gånger om dagen. Jag frågade barnen vad man kan göra åt det. Salva funkar ju inte. (Blä!) Då kom en pojke på tuggummi. (Naturligtvis ska M bara ha tuggummi när det behövs, inte hela tiden.) Och sen diskuterade vi lite om andra hjälpmedel: Glasögon t ex. Alltihopa slutade med att samtliga barn förstod och att ingen tyckte det var orättvist att M får ha tuggummi i skolan. Så underbart duktiga och förstående barn! Jag blir bara så glad!

Nu återstår att få föräldrarna med oss. Det blir förhoppningsvis på måndag, då jag ska försöka vara med en liten stund på föräldramötet (trots att maken kommer vara på kurs). Jag tror inte det blir några problem. De har varit så trevliga och förstående förr.

2 kommentarer:

  1. känner igen mig i detta också. :) åt alltid samtidigt när jag pluggade förut, kände att jag lärde mig mkt bättre då. kunde äta upp en hel popcornpåse medan jag pluggade till ett prov. fast min teori var att jag "lurade" hjärnan så att den trodde att jag åt (något som jag gillade), medan jag i själva verket pluggade (något som jag tyckte var tråkigt). :)

    SvaraRadera
  2. Härligt, visst är de skönt och ha en skolpersonal som förstår.

    SvaraRadera