Translate

söndag 28 augusti 2011

Vi är alla lika

En av lärarna på Ms skola berättade att hon jobbat med autistiska elever tidigare, och en av de saker hon hade lagt märke till var: "Vi är faktisk mer lika än olika". Det var verkligen en annorlunda kommentar om autism, tänkte jag, och jag förstod nog inte riktigt då vad hon menade även om jag inbillade mig det. Det lät ju logiskt: Vi är ju alla människor, även om vi  naturligtvis är individer. Jag har funderat mycket på den kommentaren och det är egentligen först nu som jag börjat inse hur hon tänker.

Det är först när man vet tillräckligt mycket om autism, när man vet tillräckligt många förklaringar till varför autister beter sig som de gör, och verkligen inser vilken negativ påverkan en felaktig miljö och oförstående människor har på dem, som man inser att innerst inne är vi alla mer lika än olika, neurotypiska och neuroatypiska. Våra hjärnor fungerar lite olika, och vi upplever därmed världen på lite olika sätt. Men vi är ändå mer lika än olika. Och vi är alla lika i hjärtat. I alla fall från början.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar