Translate

lördag 18 juni 2011

Bort med alla halvfabrikat !

Sedan ett tag tillbaka har jag börjat göra fler och fler saker från grunden. Anledningen är en artikel min svärfar skickade oss, se nedan. Sammanfattat: Det verkar finnas en länk mellan västerländsk processad mat och ADHD, men osäkert om maten ger ADHD eller om ADHD ger sug efter onyttig mat. I alla fall värt att testa, tycker vi och nyttigt för hela familjen.

http://www.medicalnewstoday.com/articles/196255.php

Så maken och jag har kommit överens om att vi successivt ska byta ut alla halvfabrikat, sylter osv mot egenhändigt gjorda saker. För egentligen sitter det i huvudet. Varför betalar man någon annan långt bort att laga något, långt innan man vill äta det, som bara tar några minuter att röra ihop själv. T ex majonäs. Det blir faktiskt godare om man rör ihop det själv. Det är olja, äggula, vinäger och kryddor. Hur enkelt som helst med en elvisp eller stavmixer med vispdelen på. Majonäs man gör själv håller i 2-3 dagar i kylen, så hur mycket konserveringsmedel har de egentligen i den man köper som håller i månader? Och varför har de i stabiliseringsmedel och färgämne? Jag gissar att det inte behövs om man har i tillräckligt med äggula....

Och färskpressad juice. Jag har köpt en råsaftscentrifug. Jag skalar apelsinerna och tar bort kärnorna innan jag pressar juicen. Den blir helt gudomligt god. Brämhults, Tropikana osv - släng er i väggen! Tänk efter, vilket är det optimala sättet att transportera fruktjuice hem till er för att behålla så mycket vitaminer som möjligt - jo i frukterna! De är ju fantastiska behållare, så varför köpa juice som stått i dagar och fått c-vitaminet förstört?! Men köp en bra juicepress. Jag har en Philips HR1861 och är mycket nöjd med den. Den klarar äpplen och morötter bra också. Jag vill dock påpeka att jag inte har något att jämföra med, eftersom denna är min första (men inte sista).

Sen har jag en glassmaskin (En Philips den också - bäst i något test). Det tar ca 5 minuter att vispa ihop ingredienserna och sen sköter maskinen resten:  Blandar runt och kyler. Det finns de som säger att man kan göra glass utan en glassmaskin och det vet jag går, men då blir den inte lika krämig i konsistensen. Tänk, färsk god glass, där man bestämmer ingredienserna helt själv, t ex söta med banan eller honung istället för socker! Inga konstiga tillsatser som stabiliseringsmedel, härdat vegetabiliskt fett osv. Det är faktiskt helt sagolikt gott! Godaste vaniljglassen jag ätit (gjord på grädde, äggula, mjölk, vaniljsocker och socker), och då har jag ätit mycket glass i mina dar... Jag och lillebror gjorde vanilj-och kanelglass tillsammans idag och han tyckte det var jättekul.  Jag har jättemånga smaker jag vill prova i sommar. Mmmm.... Läs på glassförpackningarnas innehållsförteckning! Vill ni verkligen ge era barn det där, när det tar 5 minuter att blanda ihop själv (+30-40 minuter i maskinen)? Vill ni ens äta det själva?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar