Translate

fredag 5 november 2010

Matematik och logik

Jag vet inte riktigt hur han gör det. Det är ungefär som att det bara finns där av sig självt. När han var fyra år lät min man honom spela ett barndatorspel - "matteträdet", som jag trodde var alldeles för svårt för honom. Efter 1-2 timmar hade han begripit hur addition fungerar. "Två plus två är samma sak som fyra!" sa han. Jag kunde få honom att svara rätt på svårare tal genom att prata om hans katter. "Om du har 5 katter och 2 till hälsar på - hur många har du då?" och dessutom kunde jag lägga till "Sen springer 3 i väg - hur många har du då kvar" och han kunde svaret på det också.

När han var 4,5 år frågade han "Är 3 + 3 + 3 samma sak som 3 gånger 3?" och han visste blixtsnabbt svaret på "Om jag handlar 2 äpplen till dig varje gång jag åker till affären och åker 4 gånger - hur många äpplen får du då?" Och alla beräkningar tar han helt i huvudet utan att man behöver lägga fram katter eller äpplen så han ser det. Jag har funderat mycket på hur han gör det där. Det är jättekonstigt om han nu har svårt för att skapa sig inre bilder. Jag misstänker att han har väldigt lätt för att hålla två räkningar i huvudet samtidigt, dvs när han räknar ut 7+5 så räknar han "1,2,3,4,5" samtidigt som han räknar "8,9,10,11,12!".

När han var 3,5 år kunde han vilken dag det var i "förrförrgår" bara han visste vilken veckodag det var "idag". Det var helt förbluffande, för han visste svaret nästan lika snabbt som oss vuxna. Och han visste vilken bokstav alla ord började på (men hade naturligtvis svårt att skilja på s, z och c och sche-ljuden). Han har väldigt lätt för att läsa också - tack och lov för det, för det underlättar i skolan när man har koncentrationsproblem. Han går i vanlig skola, men har en resursperson som går bredvid honom och "manar på" honom. Och hans svårigheter ligger i finmotoriken. De små "törstiga" händerna har lite svårt att vara stilla och skriva fina siffror och bokstäver.

Jag hoppas verkligen att han kommer bli intresserad av matematik, för det hade nog kunnat bli hans yrke. Vi vill att han ska ha ett normalt liv och ett jobb, så varför inte jobba med något som han har lätt för? Jag har ännu inte tragglat någon matte med honom - han är ju bara 6 år och då kan det får motsatt effekt, dvs att han tappar intresset. Det måste komma från honom själv. Jag hoppas verkligen att den dagen kommer, för jag kan lära honom så mycket i och med att jag själv läst till civilingenjör.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar