Translate

söndag 28 maj 2017

Pärlplattor och talserier

Lillebror har lite svårt med finmotoriken så därför var han så stolt när han hade orkat göra en pärlplatta helt själv på fritids i onsdags.

Eftersom han är matteintresserad började han genast fundera på hur många pärlor han använt. Han och M försökte räkna i huvudet men det blev för rörigt. Lillebror kom på att den första hade 1 och den andra 6 och därefter så hade varje ny ring 6 fler pärlor än den förra. Ett utmärkt tillfälle att öva 6:ans multiplikationstabell. Och lite summering. Det är ju en talserie. Den sista biten hängde de inte med på men det gör ju inget. Det är universitetsmatte.




2 kommentarer:

  1. Härligt att se deras matteintresse! Det är en riktig styrka som säkert kommer ge dem många fördelar i framtiden.
    Min son har börjat intressera sig för multiplikation och division, och som gammal chalmerist hoppas jag intressetför matte håller i sig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt! Ja, jag håller med dig. Matten är en bra språngbräda till mycket. Lillebror vill räkna matte nu på sommarlovet med mig. :) Jag har själv läst på LTH. :)

      Radera