Translate

onsdag 3 maj 2017

"Mamma, jag vill att du ska vara med mig"

Lillebror är enormt mammig just nu. Idag var lämningen svårare än vanligt. Han bokstavligen ville inte släppa mig. Han ville ha kram på kram. "Men jag har ingen att prata med. Jag vill prata med DEJ!", "Jag vill att du ska vara med mig idag.", "Jag saknar dig när jag har rast." "Jag vill ha en kram med stövlar och jacka på." Osv. Till slut fick jag säga till honom att jag menade allvar och att han fick gå med resursen. Han blev lite ledsen. Inte kul.

Och inte blev det bättre av att jag igår gjorde misstaget att försöka smita förbi skolgården på cykel innan jag skulle hämta honom. Jag skulle bara en snabb sväng till apoteket. Han såg mig givetvis. Och sprang efter mig och ropade. Jag hörde givetvis inte så han fick springa tillbaka till skolan. Ledsen. Resursen ringde mig när jag var inne på apoteket. Usch! Idag vill han att jag ska komma det hållet när jag hämtar så vi gör om scenen på rätt sätt. Det kan jag absolut gå med på.

Lillebror kämpar och är nog rätt skoltrött nu i slutet på terminen. Jag lovade honom att hämta honom klockan tre idag. Jag jobbar halvtid och är ändå hemma och tar hand om M då. Lillebror har stannat på fritids till kl 16 tidigare för att han haft kul med kompisarna, men nu säger han att han ändå vill hem. Och jag får lyssna. Han till och med gick med på att stänga av datorn och paddan så vi kan prata istället. Ja, vi får se hur det blir med den saken när det väl kommer till kritan.....

Det är ju uppenbart att allt inte är bra med honom. Han vill helst sova omslingrad med mig. Han kommer till mig mitt i natten och vill ligga och kramas och kramas. Och det får han gärna. Han är så go. En liten len pojke ännu ett lite tag, även om det börjar bli trångt i sängen. Han sparkar ibland på maken av misstag så jag brukar flytta mig och lägga mig i extrasängen i vårt sovrum, så det blir mer plats för alla. Ofta kommer lillebror efter och vi kramas lite till..... Jag försöker tanka honom med kärlek så han orkar med sitt liv.

Ändå så löser han sina problem rätt bra. "Mamma jag behöver Guldis." sa han när jag gick. (Det är en gosedjurskatt. Jag skrev visst om Guldis och Silvris tidigare.) Och så ville han ha ett riktigt foto på mig att ha i handen. Lille gubben. Jag har mejlat till läraren så han har bilder på mig i sin dator, men det räcker tydligen inte. "Jag tycker att kamerorna förr var bättre." Klart han ska få ett kort på papper som han kan hålla i handen, men det får vänta till imorgon. Nu så ska jag bara göra mig i ordning och smyga förbi med Guldis.... Förhoppningsvis obemärkt....


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar