På mötet kom vi fram till:
- Resursen behöver vara med på gympan. Den har tidigare funkat utan resurs. Så är det inte längre. Och han är bollrädd och vägrar att vara med. Gympaläraren behöver kommunicera vad som krävs för måluppfyllelse och vad han anser att M bör träna på. Steg för steg. Det är så han lär sig. Lite i taget.
- Bildläraren behöver kommunicera dagen innan vad M ska måla dagen efter. Och M kan inte få några val, för det skapar ångest. En tydlig instruktion måste finnas och även kollas upp dagen innan (av mig) så den funkar. Annars får vi justera den. Även här bör kraven på måluppfyllelse kommuniceras.
- Slöjden har inte heller funkat för att M inte vill såga i plankor. Han tycker att det är synd att såga i dem. Detta ska lösas genom att slöjdläraren sågar upp plankorna i rätt storlek, så får M fila och sätta ihop dem. Slöjdläraren är inne på att han får testa olika saker och se hur det går. Bra! Även här bör kraven på måluppfyllelse kollas upp.
- Det är lite rörigt i Ms arbetsrum p g a att eleverna hämtar material där. Detta ska nu flyttas ut därifrån.
- M lär sig bäst genom att lyssna, så han ska få tillgång till inläsningsservice av alla läromedel. Det kommer underlätta läxläsningen och även läsningen i skolan, eftersom resursen kanske kan planera lite samtidigt som M lyssnar.
- M ska få vara inne och läsa på de korta rasterna istället för att gå ut om han vill, så slipper han bli utmattad av på och avklädning. Han har ett liggunderlag att ligga och sitta på.
- Han ska få mer tid på sig i matsalen. Resursen har sin (välbehövliga) rast då, så en annan pedagog tar över och ser till att han äter ordentligt. Tidigare så trodde M att han delade med någon annan för att han delade med lillebror förra året och för att hans efternamn var felstavat. Tänk vad nyttigt det är att gå till botten med "varför" på alla udda beteenden.
- M pratar ofta högt ut i klassen utan att räcka upp handen. Ibland gör alla elever det - då det är lite mer informellt, så det är svårt för M att förstå varför han inte också kan göra det. Han förstår inte att de andra eleverna timar det rätt, dvs kommer med sina inflikningar utan att avbryta (som M oftast gör). Pedagogerna ska hitta ett sätt att vara tydliga med när man måste räcka upp handen och när det inte behövs. En skala likt den de har när det berättar hur tyst det ska vara i klassen.
- Resursen ska få mer planeringstid och de övriga pedagogerna ska ombes att kommunicera bättre vad som är tänkt inför nästa dag så resursen har lättare att veta vilka moment hon kan ta bort och hur hon ska anpassa undervisningen till M
- Rektorerna ska ta upp de flesta av punkterna då klass 5-lärarna samlas på veckomöte och informera om vad vi kommit fram till..
- Vi ska kolla upp autismpedagogiken hos en närliggande skola som har ett mer utarbetat sätt att jobba. Som bl a låter eleverna jobba längre med varje ämne i taget och inte bara 40-60 minuter i taget. Det hade verkligen underlättat för M som har stora igångsättningssvårigheter, men som gärna djupdyker när han väl börjat.
Tack för du håller mig uppdaterad om mitt älskade syskonbarn.
SvaraRadera