Translate

söndag 31 januari 2016

Multi-taska mindre

Har ni hört om den senaste forskningen om multi-tasking? Jo, det fungerar inte!

Man tror lätt det där man går runt i huset och plockar disk och leksaker på samma gång som man funderar på vad man ska laga till nästa mål mat. Smiter emellan och svarar på något meddelande på facebook. Kollar mejlen. Det känns ju rätt effektivt. Man vill ju ha lite tid över på kvällen till att betala räkningar och plocka in tvätt. Så man inte går bakåt. Och tänk om man fick koppla av några minuter med. Varva ner innan läggdags på rätt sida om midnatt? (Vilken lyx!)

Men efter ett tags multi-taskande blir man trött. I alla fall jag. Så kommer lillasyster och säger: "Mamma jag vill göra nåt med dig." Hon liksom dänger till mig där jag står med 5-10 bollar i luften. Klart att man känner sig lite irriterad. På en liten unge som helst av allt bara vill vara med en. Som man satt till världen just för att man vill träffa henne. Samtidigt så ropar lillebror från andra ändan av huset: "Färdig!" eller "Mamma HJÄÄÄÄLP MEJ!" Och så piper tvättmaskinen....

Inte konstigt att man blir snurrig i huvudet för att inte säga matt. När man har så många processer i huvudet samtidigt så blir det inte lägre effektivt, för man får börja om gång på gång. I tanken. Det är det som ska vara det dåliga med multi-tasking. Så nu ska jag försöka göra en sak i taget så mycket det går. I helgen så städade jag köket utan att knappt gå in i vardagsrummet och det var jätteskönt. Vardagsrummet blir en annan dag.

Och när lillasyster ville spela ett spel, så var det bara en process jag behövde pausa i mitt huvud. (Disken.) Betydligt mindre stressande. Och jag kunde säga: "Jag ska bara plocka undan lite disk." Lite lättare för henne än att förstå än att jag måste pausa mitt runtvirrande.

Just nu har jag en envis förkylning. Jag nyser och har en kran i mitten av huvudet. I tre dagar har det varit så vilket är lite ovanligt för mig. Det brukar gå över snabbare. Imorgon så får jag vara hemma och bara vila.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar