Translate

söndag 17 november 2013

TEMA uppfostran: Dags för "knivskola" för lillebror

Lillebror har bestämt att han är stor nog att hantera vassa knivar och saxar. Tyvärr så håller inte vi föräldrar med....

För någon månad sen öppnade lillebror en fällkniv och svängde med den farligt nära lillasyster. Det var lite oväntat. Vi hade inte tidigare haft det problemet. Lillebror hade nog inte varit så särskilt intresserad av knivar och saxar, eller det man använder dem till.

Lillebror har sedan dess tyckt om att sno Ms multi-tool. Den fick M efter att han gått "knivskola" hos maken. Ni vet M är ju ändå 9 år, och måste få göra saker som andra "stora" barn gör, och som inte syskonen får. Dessutom är M väldigt försiktig, och klarade knivskolan utan problem. Naturligtvis får Ms multi-tool vara undangömd.

Men alla andra knivar och saxar då? Hur gör man? När barnen är små så kan man ju bara lägga dem på en hög hylla. Men när barnen når allt från golvet till taket, och den enda skillnaden på sakers placering är om barnen riskerar att ramla eller inte när de försöker få tag på dem? Man kan ju låsa in dem, men vad händer då när det ligger knivar och saxar framme på dagis? Då blir det ju extra spännande, eller hur? Och dagispersonalen har inte lika hög "personaltäthet" (14 barn/2,5 personal) som vi har "föräldratäthet" (1,5 barn/förälder). Dessutom så blir det väldigt opraktiskt att ha knivarna inlåsta när man lagar mat och skär upp frukt och grönsaker mest hela dagarna.

Jag tror att lösningen är att lära lillebror hur man handskas med knivar.. Han får också gå i makens knivskola. Problemet att han inte har samma förståelse för saker och ting som M, speciellt sin egen förmåga.... I fredags fick han fatt i vår lilla fruktkniv.

"Jag kan dela ett päjon. Jag ä inte så ömtålig som du tjoj mamma. Du kan blunda."

Sa lillebror och höll kniven över päronet och sina små fingrar. Han tyckte alltså att problemet fanns hos mig. Naturligtvis så tog jag kniven innan han ens han försöka. Man vill ju gärna undvika att åka till handkirurgen..... Det gick bra, förutom ett skärsår jag fick när vi bråkade lite om kniven. Men vad är väl det i jämförelse?

Idag var det dags igen. Jag fick för mig att klippa lillebrors lugg en aning. Det är fotografering på dagis imorgon och luggen var nästan i ögonen.

"Jag vet huj man göj. Baja ett försök, mamma."

Sa han och försökte ta saxen. Han blev väldigt upprörd, så i ett svagt ögonblick så tänkte jag att han fick klippa en gång då, när jag övervakade det hela. Bättre han gör det när jag är med, än när jag inte är det...... Trots dagisfotografering imorgon..... Man får prioritera.

Han tog saxen med båda händerna, och stack den upp mot luggen utan att titta sig i spegeln. Det var tydligt att han inte hade precisionen och var lite väl nära ögonen på sig själv, så jag tog saxen igen och la den högt uppe på ett skåp. Så klart han blev sur. Så jag förhandlade med honom. Om han fick klippa lite i mitt hår, så fick jag klippa hans lugg sen. Det funkade. För han ville ju bara visa att han kunde klippa hår med saxen, för att visa sig duktig inför mig. Det handlade om självkänsla, inte om att han just precis ville klippa sitt eget hår.

Naturligtvis får vi ha nästan full koll på honom nu ett tag. Det finns inget bättre sätt att barnsäkra, än att vara med barnen. Knivarna får vara undanstoppade där de inte syns i lagom höjd, när de inte används. För det gäller också som vanligt att "out of sight, out of mind". Dvs när han inte ser knivarna, så glömmer han att de finns. Men jag har full tillit till maken och hans knivskola (anpassad till lillebrors förmåga, med mycket teori och utan "galna" moment). Maken kommer nog lyckas nå fram till lillebror, även om det kommer ta lite tid.

(Lillebror har högfungerande autism, och brukar ändra sitt beteende så fort han förstår "varför". "Knivskola" funkar förmodligen inte på alla barn med autism....)

1 kommentar:

  1. Skär tillsammans. :-) Jag brukar dela i mindre bitar, typ avlånga äppelbitar så får barnen sen dela dom. Eller köp modellera och ha ett underlägg och låt han klippa och skära i det. Mina barn älskade att klippa i modellera. En barnsax är en bra start. :-) Alt klippa ut bilder ur julkataloger, då får dom fin motorikträning. :-)

    SvaraRadera