Translate

onsdag 28 augusti 2013

TEMA: Styrkor och förmågor - mina barns styrkor

M

M har alltid varit enormt stark på matematik. Han har förstått delar av högstadiematematiken ända sen han gick i ettan. (Han går i trean nu.) Det går bäst om vi bara pratar om talen. Han lär sig alltså lättare auditivt än visuellt. Jag förvillar honom om jag börjar skriva ner talen, eftersom han har lite svårare för att tolka bilder. Och ord + bilder blir för rörigt. Redan när han var liten var han bra på addition eftersom han kan hålla två räkningar i huvudet. T ex 17+5 räknar han ut så här: 17, 1, 18, 2, 19, 3, 20, 4, 21, 5, 22. När M var 6 år så berättade jag för honom att 125+125 är 250. Jag berättade också att 250 är en fjärdedel av 1000. Då drog han själv slutsatsen att 125 är en åttondel av tusen.

När han var 3,5 år så chockade han alla genom att veta vilken bokstav alla (sagda) ord började på. Sche-ljuden var naturligtvis svåra att höra skillnad på samt s,c och z, men annars hade han oftast rätt.

Och M är väldigt filosofisk. När han var 4 år frågade han:
"Mamma, vem har skapat allting som finns?"
Jag: "Många tror att det är någon som heter Gud."
M: "Men vem har skapat Gud?"
Den sista kommentaren kom blixtsnabbt.


Lillebror

Förutom att lillebror spelar datorspel som en tonåring, så är han också väldigt bra på matte. För ett år sen lärde han sig räkna till 100 på både svenska och engelska. Då var han 4,5 år.

Numera tror han att han har lärt mig att 5 gånger 3 är femton. För några dagar sen hade vi följande konversation. (Han är alltså 5,5 år nu.)

Lillebror: "Mamma vad är 5 + 3 + 1?"
Jag: "9"

Lillebror, efter några sekunders betänketid: "De ä jätt!"
Jag: "Hur vet du det?"
Lillebror: "Föj att de ä samma som 5 + 4.   3 +1 ä 4."
Duktigt för att vara 5,5 år. Jag förlåter honom nästan för att han inte har bättre tankar om mig.... 



Lillasyster

Nu har ju inte lillasyster någon diagnos, men vi funderar ibland på några av hennes drag. Men vi har inga planer på att utreda henne i nuläget, eftersom det mesta funkar så bra för henne, speciellt på dagis. I vilket fall så är hon en logisk liten tös. När hon var 3,5 år kom hon på att hon enkelt kan addera tal m h a båda fingrarna. Så långt fingrarna räcker givetvis. Härom dagen så räknade hon ut vad 3+2+1 är genom att låna en finger av mig. (Hon har precis fyllt 4 år.)


Jag vill påpeka att jag inte på något sätt har tragglat eller tvingat mina barn att lära sig matte. Det är deras intresse som har styrt. Med viss hjälp av YouTube och datorspel.


Fler TEMA-inlägg från andra neurobloggare hittar ni här:
https://www.facebook.com/pages/Neurobloggarna-F%C3%B6lj-v%C3%A5ra-temaveckor/111575532334914

5 kommentarer:

  1. Det är väldigt intressant vad dottern ändå liknar M, även om han är lite före henne (och äldre). Det där med vilken bokstav ord börjar på - det har dottern också gjort väldigt tidigt. Och matten. :) Och viftar på exakt samma vis gör de också...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är rätt skumt vad lika de är. Påminn mig om att hon ska få se våra "träd" (de med olika färger) och prova Ms glasögon om/när hon kommer hit. Man vet aldrig om färgfilter kan hjälpa henne också. Numera har M alltid sina glasögon på i skolan när han läser enskilt.

      Radera
    2. Har du förresten kollat vitaminbrister på henne? Jag misstänker att viftandet kan bero på något fysiskt och har bokat in en läkartid för att diskutera detta. Ska be läkaren ta en del prover bl a på B12, magnesium och zink.

      Radera
    3. Är det restless legs du tänker på? Jag har faktiskt inte kollat det förrän nu men det verkar ju kunna stämma in. Fast dottern har inga sömnproblem... och jag har inte märkt att det värre kvällstid... men kramp hade hon ju förr i benen...

      Hm. Du har rätt, det här måste kollas upp!

      Radera
    4. Ja! Det finns något som heter restless arms....

      Radera