Translate

tisdag 4 oktober 2011

"Skriva" på ryggen, en bra lek!

Maken och jag har gjort ett familjeschema över vad som ska hända när på kvällarna. Med på detta finns leka tillsammans allihopa en liten stund. Vi har ett antal böcker med lekar och pyssel som man kan göra med barn i vår bokhylla, men den jag fastnade för idag var klassikern som jag lekt många gånger som liten: "Skriva" med fingrarna på varandras ryggar och så ska man gissa vilken bokstav den andre skriver. För att göra det tydligt tog jag fram bokstavslådan med trä- och skumgummibokstäver.

Lillasyster blev snabbt sur, eftersom vi ljudade bokstäverna också. Meningen var ju att få henne att öva talet, på ett lekfullt sätt, men hon blev förmodligen bara förolämpad. Men M tyckte det var jätteroligt. Han och jag turades om att skriva några bokstäver på varandras ryggar. Han kan ju läsa, så jag sa till honom att jag skrev något som han är: "FIN". Han gissade rätt och skrev tillbaka något som jag är: "VAKÄR" (=vacker). Underbare goe lille unge! :)

Den här leken är ju faktiskt jättebra för honom. Han övar koncentrationsförmågan, finmotoriken, att skriva och läsa bokstäver och ord, föreställningsförmågan, turtagning. Och han vänjer sig vid beröring, som han i och för sig redan klarar rätt bra, och dessutom hade vi kul tillsammans. Samhörighet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar