Translate

lördag 1 oktober 2011

Fiskolja!

Förra våren gav vi M fiskolja, och tyckte oss se förbättringar på flera sätt. Sen av någon konstig anledning som jag inte begriper, glömde vi att ge det ett tag. Jag vet inte om det är inbillning, men vi tyckte han försämrade sig igen. Så vi beslutade att fortsätta med fiskoljan, speciellt efter i våras då läkaren som utredde honom för ADHD tipsade oss om detta. Vi bytte dock fiskolja, från Eskimå-kids till "eye q", eftersom de studier som gjorts, gjorts på eye q och de var de enda som läkaren därmed kunde rekommendera. Fiskoljorna har lite olika sammansättning, bl a finns inte nattljusolja i Eskimå-kids. Jag undrar om det är den studie som jag länkat nedan, som läkaren hade hört talas om. 
http://www.naturmedel.org/sidor/adhd_eye.html
Jag kan inte öppna pdf-erna, så jag ser inte datumen, och jag vet inte om källan är tillförlitlig. Men studien ser på beskrivningen ut att vara gjord på rätt sätt: Placebo och dubbelblint? (=ingen vet vem som får vad) och en objektiv mätmetod, dvs man har gjort ett test (ADHD-index). Dessutom har de lagt till en tredje arm som fått fiskolja + vitaminer, vilket är ett bra initiativ. Det hela låter seriöst och korrekt för mig som jobbat med läkemedelsprövningar i 10 år,  men jag vill gärna läsa hela studien. Om ni har en fungerande länk, lägg till den som en kommentar till detta inlägg!
Ja, om det som står där, är att 60 % av hjärnans torrvikt består av fett, så är det klart att fetter är viktiga för hjärnan. Och det står också att de fleromättade fetterna härsknar fort, varför de inte finns i den industriframställda västerländska maten som ska ha ett långt "shelf life" för att använda ett branch-uttryck som jag lärt mig av Mats-Eric Nilsson i boken "Den hemlige kocken". (Läs den, om ni inte redan gjort det!) Det sägs att 5-10% av barnen i väst har ADHD. Hm..... Tänk själva! I framtiden tror jag vi får veta vad ADHD beror på. Under tiden så kommer vi fortsätta ge M fiskolja. Det är ju inget skadligt. Och resten av familjen kommer börja ta också.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar