Translate

fredag 16 september 2016

Vikten av att ha alla utredningspapper klara

Jag kan säga att det är väldigt skönt att lillebror har en diagnos nu när han är på väg att kollapsa mentalt. Vi behöver inte vänta ett halvår, ett år eller längre på att få hjälp av BUP/barnhabiliteringen och rätt "karta" till hans personlighet. Allt det har vi redan.

Idag när jag var i klassen hade jag med mig "Sensory Processing Measure" som beskriver alla lillebrors svårigheter med sinnesintrycken och förslag på åtgärder som kan underlätta för honom. Skrivet av barnhabiliteringens duktiga arbetsterapeut och där står svart på vitt att hans sensoriska svårigheter har effekt på hans mående i skolan. 

Jag gav en kopia till klassläraren, specialpedagogen och rektorn. I nästa vecka har vi möte och kan diskutera vilka av dessa åtgärder som kan vara lämpliga att testa. 

Det är så synd att det blivit så i samhället att många är rädda för att skaffa diagnos, och därmed hjälp, till sina barn. Barnen förlorar, familjerna förlorar, pedagogerna förlorar och även klasskamraterna, ja alla förlorar på att inte hjälpa barnen. Och de är ofta redan stämplade som "stökiga", "skitunge", "bråkstake", "korkad"osv.

2 kommentarer:

  1. Hej!

    Hur gjorde ni för att få en Sensory Processing Measure? Jag efterfrågade en sådan när vi träffade vår arbetsterapeut på Hab men hon visste inte riktigt vad det var. Och sa att de inte gör sådant där. Jag hade gärna velat ha något liknande när vår son med högfungerande autism börjar förskoleklass till hösten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Ursäkta extremt sent svar. Det var personalen som tipsade mig, arbetsterapeuten. Jag tror att de hade kunskapen, kanske via någon kurs? Lycka till och ledsen att jag inte har bättre tips att ge. Mvh "Aspergermamma"

      Radera