Translate

fredag 11 april 2014

Att ställa samma fråga flera gånger

Vi har fortsatt att arbeta med den här boken:
http://aspergermamma.blogspot.se/2013/10/boktips-vad-betyder-det.html

M behöver mer social träning. Vi tar det bit för bit. Igår så gjorde vi sidan som handlar om det här med att upprepa frågor. M gör det väldigt mycket, nämligen. Ibland håller vi på att bli tokiga på det beteendet, om jag ska vara ärlig.

Det kan ju finnas många olika förklaringar till varför man upprepar frågan:
  • Att man tycker om att prata.
  • Att man tycker om att höra svaret.
  • Att det är roligt att fråga om.
  • Att man är oroad eller stressad.
  • Att man glömmer.
  • Att man inte förstår svaret.
  • Att man har svårt för att formulera frågan och därför inte riktigt fick svar på det man undrade.
Men M svarade bara "nästan aldrig, pyttelite och ibland" på alla de här alternativen.

Han säger däremot att han frågar om för att han vill höra att svaret är detsamma som förra gången. Och det kan man ju jobba med! T ex genom att:
  • Ge honom en lapp med svaret som han kan titta på.
  • Försöka att aldrig ändra svar fastän han frågar om. Ni vet när någon frågar samma fråga 10 gånger, så börjar man ändra på svaret bara för att personen ska bli mer nöjd och sluta fråga. Det blir ju faktiskt helt fel för M. Det gör honom osäkrare och mer benägen att fråga om, om det mesta. För han lär sig att människor ändrar sig med allt, när vi ändrar oss så där. Det är en ond cirkel.
  • Förklara hur det känns för oss, när han gör så där. Ja, jag gjorde det genom att fråga honom samma fråga om och om igen. Han blev arg på mig.
  • Prata om alltihopa med logik. Att det är sällan som folk ändrar sig, men att de däremot rätt ofta blir arga på honom. Och han vill ju aldrig att någon ska bli arg på honom.
Vi får se om det hjälper. Det blir nog några samtal till om detta, men det känns hoppfullt. Han verkar ha förstått, så nu måste vi nog mest bryta vanan.

4 kommentarer:

  1. Jag känner igen det. Dottern har också börjat göra så, det är något nytt för henne. Pratar som en kvarn hela tiden också när man försöker diskutera något sinsemellan. Jag tror att i hennes fall kan det fortfarande vara så att hon inte förstår svaret riktigt... men skönt att höra att det går framåt för er! :) Då ska väl inte jag heller ge upp, då...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, ge upp kan man ju inte. Då blir man ju själv säkert galen till slut. ;)

      Radera
  2. Bra förklarat, som vanligt.
    I vårt fall handlar det nog oftast om att jag inte svarat på det som hon egentligen ville veta. "Att ställa rätt fråga är fortfarande lite svårt".
    Efter ett tag brukar jag fråga tillbaka det jag gissar att hon vill veta, så att jag kan ge henne ett mer tillfredsställande svar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Smart att göra så! Detta visar ju återigen hur viktigt det är att förstå "varför".

      Radera