Translate

lördag 7 september 2013

Lillebror vet om sin diagnos

I dagarna har lillebror äntligen förstått att han har en diagnos (autism). Jag har nämnt den tidigare för honom, men han har varit för liten för att förstå. Bara blivit sur för att han inte vill ha "motism". Men nu så!

Vi pratade om det i samband med att han börjar förstå 3:ans gånger-tabell. Ms klass jobbar med den i skolan, så därför kom den på tal. Jag frågade lillebror om han visste vad 3 gånger 3 är. Och det visste han. Även om man la till +3 några gånger, så kunde han räkna ut svaret i huvudet på några sekunder. Jag förklarade att han kan det som Ms klasskamrater håller på att lära sig, för att han har "fiffig autism". Det är klart att han blev nöjd med sig själv och autismen. :)

Och det gör inte saken sämre att även M och maken har "fiffig autism". Samhörighet! Lillasyster blir förstås lite sur, så då frågar jag om hon tror att hon också har lite autism. Ja, det tror hon, säger hon. Ja, vi får väl se.....

Jag förklarade för lillebror att det är autismen som gör honom fiffig på att bygga legorymdskepp. Han är verkligen fenomenalt kreativ och bygger rymdskepp efter rymdskepp. Visst kan andra barn också bygga med lego, men jag tänker ha det som exempel, för att jag vill balansera ut det som är svårt för honom.

Därefter berättade jag att det är autismen som gör att han har svårt att förstå kompisar ibland och blir arg snabbt.

"DEN autismen ska vi ta bort." utbrast han spontant.

Jag påpekade hur mycket duktigare han blivit på detta på sistone, och att vi vuxna håller på att hjälpa honom med det.

Sen kom han på att skuttandet inomhus beror på autismen. Den vill han också ta bort. Jag förklarade att rätt många barn skuttar ibland, men att det brukar gå över när man blir större. Han var inte helt övertygad..... Fast han kom på att han åtminstone inte skuttar ner folk med filt, som Tiger (i Nalle Puh). Alltid nåt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar