Translate

söndag 14 april 2013

Den effektiva krock-minen

Lillebror gungade precis nyss i trädgården. Han är rätt duktig på att ta fart själv, men vill ofta ha hjälp med att få ännu högre fart. Så jag stod bredvid och gav honom extra fart. Vid ett tillfälle så hände något, han kasade ner på gungan och såg livrädd ut. Jag stoppade genast honom och gungan.

"Ja tjodde jag skulle jamla av." sa han.

Vi pratar mycket om miner just nu. Tack vare TalkAbility-kursen, så har jag lyckats få honom att tycka att det är kul att leta efter miner och kroppsspråk. Lillebror säger ofta: "Han gjorde så." och så härmar han det han såg. Jag tog tillfället i akt att berätta att jag hade sett hans min. Att den var väldigt mycket snabbare än om han skulle ha förklarat att han höll på att ramla av med ord. Det är viktigt med snabba saker för lillebror just nu. Han stannade upp och tänkte.  Han fortsatte gunga och gungade lite snett med flit. Han såg förfärad ut igen och jag rätade upp gungan, så han gungade rakt.

"Ja tjodde jag skulle kjocka." sa han med ett finurligt flin. (krocka)

Jag förklarade att jag hade sett även denna snabba min, och därför hade rätat upp honom direkt.

Så gungade han snett igen, och samma handlingsmönster upprepade sig gång på gång. Vi liksom övade in krock-minen. Och jag gjorde den också, för att visa honom hur den ser ut.

När han tröttnade på denna min la han till "häng med axlarna". Det var hans "jag-vill-hoppa-av-gungan-min" förklarade han för mig, och gjorde om den. Jag lovade att jag även skulle titta på hans axlar i fortsättningen, när han gungar. Så sprang han nöjd iväg till någon annan lek.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar