Translate

söndag 25 december 2011

Buffé!

Det har varit lite tufft den här månaden. Vi har alla drabbats av en seg förkylning, men nu är vi äntligen på bättringsvägen, t o m maken som hostat i 6-7 veckor. Förkylningen har satt sina spår. Vi har inte lyckats upprätthålla rutinerna lika bra. Barnen har varit ojämna i humöret och somnat sent. Vi tror att det beror på att de inte äter ordentligt, under dagarna. De vräker i sig på kvällen. Ja killarna i alla fall. Lillasyster tar för sig när hon är hungrig. Hon skjuter en stol till köksbänken, klättar upp och tar en muffins om det ligger framme.

I vilket fall, tänkte jag skriva ett blogginlägg om buffé, eftersom det funkat mycket bra för oss innan det blev sjukdom + julstress. Jag fick tipset i boken "Kärnfrisk familj" som jag skrivit om innan. Boken är absolut läsvärd och har många bra tankar. (Men jag är liiiiite skeptisk till kapitlet jag läser nu om detox + homeopatmedicin, samt en viss läkare som nämns.)

I vilket fall: Servera buffé, så mycket ni orkar! Det är ju egentligen rätt logiskt. Det räcker att gå till sig själv, så förstår man barnen. För när man bokar in sig på hotell, så är det viktigt att hotellet erbjuder en bra frukostbuffé och/eller kvällsbuffé. Vem vill bo där det bara serveras gröt till frukost (och där hotellägaren håller koll på att man verkligen äter upp all gröt)? Eller bara wienerbröd? Vi alla bor hellre på ett hotell där det finns gröt, wienerbröd, ägg, fil, färsk frukt + några andra saker som vi inte ens visste fanns men gärna provar. Eller hur? Nu menar jag inte att man alltid ska duka upp flera olika rätter och bli en slav i köket. Titta vad som redan finns i form av rester! Och använd enkla saker som inte kräver någon ansträngning att duka fram. Och koka fler ägg än vad barnen äter, så har du rester tills nästa dag, t ex.

Vi blandar friskt efter vad som finns av nytt och rester; överbliven broccoli från lunchen, ensamma kycklingklubban från igår, morotsstavar, nötter, jordnötter med skal = kul att öppna, småbitar av det hemmagjorda knäckebrödet (snittar), strimlad pannkaka, vackert skuren frukt och grönsaker t ex morotsstavar och gurkstavar, melonbitar, små majskolvsbitar. Man har oftast mer småplock än man tror. Vi har inte riktigt lyckats med att göra en ny dippsås varje dag, som det tipsas om i boken, men det kommer kanske?

Och vi har alltid någon bas med proteiner, som stabiliserar blodsockret: Stekt eller kokt ägg, hamburgare, makrillfilé, kycklingfilé. Även till frukost, eller speciellt till frukost som sägs vara den viktigaste måltiden. Och våga testa udda rätter. M älskar när han får en tallrik med tsasiki eller ris. Det är endast fantastin som sätter gränser.  Och det behöver inte skilja så mycket på frukost, lunch, mellanmål, middag och kvällsmat. Jag tycker att spannmål är överskattat och ger blodsockersvägningar hos alla mina barnen. När jag bakar muffins har jag många ägg i smeten och försöker ha i hackade nötter eller hackade pumpafrön istället för en del av mjölet. 

Blanda färger och lägg lite tid på att skära upp det fint. Utnyttja att barn äter med ögonen. Jag hittade några gamla fondu-tallrikar med sex olika fack på vinden. Man kan också sätta fram skålar i spännande färger och former, för att göra det lite roligare. Eller kaffekoppar. Och försök att inte tvinga i barnen något. (Men jag kan erkänna att vi stödmatar i dem tillräckligt med proteiner om det behövs, så de säkert står sig.) Lägg upp det, men låt barnen välja. Och var envisa om det är något ni gärna vill att de ska börja äta. Och när de ser mamma och pappa äta av det varje dag, så åker det kanske in i munnen efter ett tag, av ren nyfikenhet. Och kanske slinker broccolin ner av bara farten, när den ligger bland fint uppskuren frukt?  Maken hörde ett tips om att sockra grönsaker och sen gradvis ta bort sockret, men jag vet inte om det funkar i praktiken.... Fundera lite på vad ni tror funkar bäst för era barn! Och berätta gärna hur det går och komplettera gärna med fler tips på hur man kan göra, och vad man kan ha på buffén!

6 kommentarer:

  1. "Plockmat" fungerar fantastiskt bra här också. Sonen ville inte ha lagad mat en gång till på kvällen utan hellre mackor som frukost o mellanmål typ. Då utökade jag kvällsmaten med pålägg som köttbullar, stekta ägg, räkor, korv etc + uppskurna grönsaker o frukt.
    Då äter han jättebra.

    SvaraRadera
  2. Härligt att höra att det funkar för fler! Jag har kommit på en sak till som funkar jättebra, ifall om man nu inte har så många rätter framme: Att låta barnen peka på det som de vill ha. Det smakar bättre och de äter mer, om de själv känner att de fått han inflytande över vad de ska äta. Så strunt samma om de bara pekar på köttbullarna men inte moset, ifall många köttbullar slinker ner.

    SvaraRadera
  3. Jag har ju mat och kost som ett av mina stora intressen, har dock inte läst hela din blogg, utan började från början och idag läste jag precis detta inlägga.

    Här kommer några tips från mig:

    1. Qinoua är superbra för blodsockret, dock var noga att skölja det innan tillagning, annars kan det smaka bittert. Ha gärna en fond i vattnet, annars kan det vara ganska smaklöst. Om man inte vill ha de, krydda efteråt med någon krydda man gillar + lite olivolja.

    2. Kokar man potatis och låter den svalna över natten i kylskåp och sedan värmer upp den så halverar man GI värdet. (då svänger blodsockret inte lika mycket)

    3. Börja använda mera linser och bönor i matlagningen, varför inte göra hamburgare av bönor, krydda med milda kryddor så som ( tex oregano, mynta, dill, basilika) (just nu lagar jag väldigt mycket grekisk mat och de använder mycket milda kryddor i sina maträtter)

    4. Frukt (dock så höjer vindruvor, banan blodsockret väldigt fort så var lite försiktig med det)

    5. Ägg är superbra att ha med i väskan om man ska ut och snabbt behöver något i magen (ha skalet på och skala när man ska äta)

    6. Keso, Kesella, Kvarg blandat med frukt, sylt eller saft +lite nötter och goijabär. Nyttigt gott och enkelt mellanmål.

    7. Ät sakta, det tar 20 min för hjärnan att förstå att man är mätt. Jag började äta sakta och va tredje timme under 1,5 år och gick ner 58 kg på det viset.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Så, nu ska jag börja svara på dina kommentarer. Vi hade barnkalas här i förra helgen, så jag har varit efter med typ allt sen dess.

      Tack för alla tips. Jag visste inte det med potatisen, men det är ju kanon. Tyvärr gillar inte lillebror uppvärmd potatis, men M älskar stekt. Bra frukostmat! Bönbiffar har jag inte testat på ett tag - de gillade inte dem sist, men det är kanske värt ett försök snart igen? Banan funkar rätt okej, men ger lite en falsk mättnad tycker jag. Och vi äter mycket ägg - kanonbra mat. Ibland hoppar jag över lunchen och då har jag med mig kokta ägg. Sant att man ska ta det lugnt. Det ryms inte mer mat i magsäcken än vad man klarar att hålla i sina kupade händer. Också tänkvärt. Häftigt att du gått ner i vikt bara på det sättet. Tänk så enkelt! :)

      Radera
  4. Jo jag tänkte på en annan sak, angående sömn och mat/dryck. Jag har grava sömnstörningar och har haft det sedan jag flyttade till Stockholm som var för ca 15 år sedan. (Eller har alltid haft problem med sömnen, men det mycket värre sedan jag flyttade hit)
    Men jag har märkt att jag sover bättre om jag äter mig mätt innan sänggående, och sover bäst om jag äter ärtsoppa, böngryta eller surdegsbröd med mycket bregott, ost, skinka och gurka (gurkan mest för att jag tycker det är gott ;-) ) och till mackan dricker jag lite grönt the.
    Jag försöker drick så lite som möjligt under kvällen (annars vaknar jag av att jag är kissnödig och kan ej somna om) Undviker kaffe/svart the eftersom de är uppiggande, iofs så känner jag inte mig speciellt pigg av det utan mest skakig och nervös.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hörde för ett tag sen att man ska äta innan läggdags. Annars får man blodsockerfall under natten och vaknar lättare (för att leta efter mat?). Så vill man sova djupt äter man något innan man lägger sig. Jag tycker det funkar för mig. :) Äter mest ägg till kvällsmat och vad jag kan hitta.

      Radera